W tym zadaniu musisz odnaleźć w tekście porównania homeryckie, podzielić je na dwa człony i wyjaśnić definicję drugiego z nich, tego bardziej rozbudowanego – członu porównującego.
– Pierwsze porównanie homeryckie
Człon porównywany: „Skupił się w sobie i runął...”
Człon porównujący: „…jak orzeł o locie podniebnym, gdy na równinę, znienacka, drapieżny, z chmur mrocznych opada, by płochliwego zająca lub jagnię porwać bezsilne”
Znaczenie: Człon porównujący posiada znaczenie, które dotyczy umiejętności bohatera i podkreśla jego szybkość, zwinność, wolę walki. Odnosi się także do bezsilności przeciwnika i ukazuje go jako „płochliwego zająca”, który jest bezbronny.
– Drugie porównanie homeryckie
Człon porównywany: „…tak połyskiwał grot włóczni, którą potrząsał Achilles”
Człon porównujący: „I tak jak gwiazda wśród innych gwiazd, gdy noc letnia zapada, gwiazda wieczorna, co wschodzi najpiękniej na ciemnych niebiosach -…”
Znaczenie: Człon porównujący posiada znaczenie, które dotyczy charakterystyki włóczni, czyli broni Achillesa, której grot porównany jest do najjaśniejszej gwiazdy, co nadaje włóczni wymiaru boskiego i podkreśla wzniosłość samego bohatera.
Porównanie homeryckie to środek stylistyczny, w którym człon porównujący jest bardzo rozbudowany i opisuje np. czyjeś dokonania, umiejętności, wygląd lub inne cechy. Najczęściej jakiś element porównany jest do zjawisk zachodzących w świecie natury.
Ćwiczenie 2.
167Ćwiczenie 3.
167Ćwiczenie 9.
179Ćwiczenie 14.
179Ćwiczenie 2.
203Ćwiczenie 3.
203Ćwiczenie 3.
205