W tym zadaniu musisz stworzyć wypowiedź, w której zawrzesz analizę wspomnianego problemu i argumenty, popierające twoje stanowisko. Musisz odwołać się do poznanego tekstu Kapuścińskiego oraz innych tekstów kultury i indywidualnych przemyśleń.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) –W akapicie 1. powinna pojawić się teza, czyli twoje stanowisko na omawiany problem. (Zdecyduj która z postaw występuje częściej współcześnie – ksenofobia czy pluralizm kulturowy). W tej części może znaleźć się także porównanie tych dwóch odmiennych poglądów.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W akapicie 2. powinien znaleźć się pierwszy argument. Może on stanowić odwołanie do utworu „Podróże z Herodotem” i samej historii Herodota.
(akapit 3.) – W akapicie 3. powinien znaleźć się drugi argument. Musi on być odwołaniem do innego tekstu kultury i być zgodnym z twoim stanowiskiem.
(akapit 4.) –W akapicie 4. powinien znaleźć się trzeci argument. Musi on być odwołaniem do innego tekstu kultury i być zgodnym z twoim stanowiskiem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W dzisiejszym świecie bardziej pożądanym poglądem jest pluralizm polityczny.Stanowisko: Pluralizm polityczny stanowi odpowiedni pogląd, zgodny z przekonaniami większości ludzi, którym zależy na indywidualności i tolerancji społeczeństw. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– obraz inności w utworze „Podróże z Herodotem” (podkreślenie istoty tolerancji i szacunku dla inności)– motyw inności w innych tekstach („Antygona” Sofokles, „Mały Książe” Antoine de Saint-Exupéry) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - „Podróże z Herodotem”– Ryszard Kapuściński– Herodot– „Antygona”– Sofokles– „Mały Książe”– Antoine de Saint-Exupéry | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Kolejnym przykładem pluralizmu kulturowego jest...Tolerancja kulturowa pojawia się także w utworze…Innym elementem, wskazującym na słuszność tego stwierdzenia jest…W tej kwestii można wziąć pod uwagę także… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
167Ćwiczenie 3.
167Ćwiczenie 9.
179Ćwiczenie 14.
179Ćwiczenie 2.
203Ćwiczenie 3.
203Ćwiczenie 3.
205