W mowie Mierosławskiego można odnaleźć wpływy mesjanizmu, który polega na wierze w to, że Polska jest wyjątkowym narodem o szczególnej roli w historii świata. Mierosławski porównuje walkę o wolność Polski do walki Chrystusa, co może być interpretowane jako wyraz przekonania, że Polska jest narodem wybranym do walki o wolność i sprawiedliwość na świecie. W końcu Mierosławski pyta, dlaczego cała Polska nie jest obecna na ławach trybunału, co może świadczyć o przekonaniu o szczególnej roli i misji narodu polskiego.
Mesjanizm to nurt myśli politycznej, religijnej i filozoficznej, który zakładał, że Polska jest narodem wyjątkowym i ma szczególną rolę do odegrania w historii świata. Mesjanizm pojawił się w Polsce w XVI wieku, a jego wpływy można odnaleźć w wielu tekstach literackich, filozoficznych i politycznych, w tym w mowie Mierosławskiego. W swojej mowie Mierosławski porównuje walkę o wolność Polski do walki Chrystusa, co może być interpretowane jako wyraz przekonania, że Polska jest narodem wybranym do walki o wolność i sprawiedliwość na świecie. W końcu pyta, dlaczego cała Polska nie jest obecna na ławach trybunału, co może świadczyć o przekonaniu o szczególnej roli i misji narodu polskiego. Mesjanizm miał duży wpływ na polską kulturę i politykę w XIX i XX wieku, a jego wpływy można odnaleźć w wielu tekstach literackich, m.in. w "Dziadach" Adama Mickiewicza czy "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza.