W Trenie XIX pojawia się kilka motywów związanych z religią chrześcijańską. W utworze mowa jest o wierze w życie pozaziemskie i podział człowieka na nieśmiertelną duszę i ciało, które umiera. Bóg został przedstawiony w tym trenie jako wszechmogący, ten dokonujący sądu ostatecznego. Wielką nadzieję daje matce to, że jej dziecko może być w niebie szczęśliwsze niż na ziemi. Argumenty odwołujące się do chrześcijaństwa są bardzo istotne w tym utworze, ponieważ mają przekonać podmiot liryczny o tym, że Urszulka teraz wiedzie lepsze życie.
Jan Kochanowski (ok. 1530 – 1584) to wybitny polski poeta i tłumacz żyjący w okresie renesansu, który w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju polskiego języka literackiego. W swojej twórczości inspirował się antykiem, tradycją chrześcijańską i ludową. Pisał pieśni, treny, psalmy, sonety i formy dramatyczne. Na jego pamiątkę zostało ustanowione Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.
Treny są przede wszystkim: jednym z najbardziej kunsztownych cyklów w polskiej kulturze literackiej, świadectwem miłości ojca to dziecka, obrazem rodzinnego życia, odzwierciedleniem kryzysu egzystencjalnego poety. Kochanowski opisany jest w tym utworze jako ojciec kochający, tęskniący za dzieckiem, natomiast Urszulka jako wdzięczne, wesołe dziecko. W Trenie XIX został poruszony popularny w literaturze i sztuce wątek oniryzmu – czyli nawiązywanie do marzeń sennych, ich interpretacji czy opisu rzeczywistości na ich kształt. W tekście pojawiają się również argumenty odnoszące się do religii chrześcijańskiej – religia daje matce nadzieję na to, że jej córka żyje wiecznie i nie cierpi.