Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania, ponieważ to zadanie indywidualne i praca pisemna. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać rozwiązanie. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – odnieś się do problemu zawartego w temacie, określ swoje stanowisko i przedstaw tezę lub hipotezę, krótko omów postrzeganie natury przez autorów w różnych epokach, np. „Biblia” – świat jest doskonały, ponieważ został stworzony przez Boga; renesans – życie w zgodzie z naturą, która zapewnia ład, harmonię, porządek i symetrię; oświecenie – poznawanie przyrody przy pomocy rozumu; romantyzm – przyroda jako wyraz nastrojów emocjonalnych; pozytywizm – uzależnienie człowiek od praw przyrody.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – przedstaw pierwszy argument, odwołaj się do funkcji obrazów natury w „Nad Niemnem”, np. życie w harmonii z przyrodą (legenda o Janie i Cecylii), przyroda jako arkadia (zawsze piękna), przyroda jako symbol patriotyzmu (Mogiła powstańców), przyroda wzbudza zachwyt, przyroda jako świadek walk narodowowyzwoleńczych (powstanie styczniowe, Mogiła powstańców).
(akapit 3.) – przedstaw drugi argument, odwołaj się do innych tekstów literackich i funkcji obrazów natury, np. przyroda jako doskonałe dzieło Boga: „Biblia”; przyroda jako pośrednik między ludźmi a Bogiem: „Czatyrdah” Adam Mickiewicz; przyroda jako harmonia życia: „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaj Rej, „Pieśń świętojańska o sobótce” Jan Kochanowski; przyroda jako pomoc dla człowieka: „Dzieje Tristana i Izoldy” Joseph Bédier, „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaj Rej, „Na lipę” Jan Kochanowski; przyroda jako nauczycielka „Kordian” Juliusz Słowacki; przyroda jako tajemnica: „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz; przyroda jako siła: „Burza” Adam Mickiewicz; przyroda jako symbol śmierci: „Tren V” Jan Kochanowski, przyroda jako symbol patriotyzmu: „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz.
(akapit 4.) – przedstaw trzeci argument, odwołaj się do innych tekstów literackich i funkcji obrazów natury, np. przyroda wzbudza zachwyt: „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz; przyroda wzbudza przerażenie: „Król Olch” Johann Wolfgang Goethe; przyroda wzbudza refleksje: „Do gór i lasów” Jan Kochanowski, „Stepy akermańskie” Adam Mickiewicz, „Hymn II” Juliusz Słowacki; przyroda jako świadek zbrodni: „Lilie” Adam Mickiewicz, „Balladyna” Juliusz Słowacki; przyroda jako świadek walk narodowowyzwoleńczych: „Gloria Victis” Eliza Orzeszkowa.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – powtórz swoją tezę innymi słowami, w skrócie odwołaj się do swoich argumentów i wyciągnij wnioski.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Obrazy natury w literaturze pełnią różnorodne funkcje.Stanowisko: Natura jest tajemnicą, jej poznanie nie jest do końca możliwe. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy obrazy natury w literaturze pełnią tylko pozytywne funkcje.Stanowisko: Różne funkcje natury w poszczególnych epokach i dziełach literackich. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:– natura jako harmonia i arkadia („Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa, „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaj Rej, „Pieśń świętojańska o sobótce” Jan Kochanowski);– natura jako symbol patriotyzmu („Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa, „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz);– natura jako świadek walk narodowowyzwoleńczych („Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa, „Gloria Victis” Eliza Orzeszkowa). Rozprawka z hipotezą:– natura wzbudza zachwyt („Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa, „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz;– natura wzbudza refleksje („Do gór i lasów” Jan Kochanowski, „Stepy akermańskie” Adam Mickiewicz, „Hymn II” Juliusz Słowacki)– kontrargument: przyroda nie zawsze jest wspaniała i pomocna, wzbudza też przerażenie i jest świadkiem zbrodni („Król Olch” Johann Wolfgang Goethe, „Lilie” Adam Mickiewicz, „Balladyna” Juliusz Słowacki) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – „Biblia”;– antyk; – renesans;– oświecenie; – romantyzm; – pozytywizm;– „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa;– „Gloria Victis” Eliza Orzeszkowa;– „Czatyrdah” Adam Mickiewicz;– „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaj Rej;– „Pieśń świętojańska o sobótce” Jan Kochanowski;– „Dzieje Tristana i Izoldy” Joseph Bédier;– „Na lipę” Jan Kochanowski; – „Kordian” Juliusz Słowacki; – „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz;– „Burza” Adam Mickiewicz; – „Tren V” Jan Kochanowski; – „Król Olch” Johann Wolfgang Goethe;– „Do gór i lasów” Jan Kochanowski;„Stepy akermańskie” Adam Mickiewicz;– „Hymn II” Juliusz Słowacki;– „Lilie” Adam Mickiewicz; „Balladyna” Juliusz Słowacki;–„Mit o Demeter i Persefonie”; | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – poza tym;– ponadto;– tymczasem;– przede wszystkim;– natomiast;– chociaż;– mimo to;– ponieważ;– dlatego;– bo;– o czym świadczy;– zatem;– w dodatku;– głównie;– w gruncie rzeczy;– zacznę od…;– uważam, że…;– kolejnym argumentem jest…;– z jednej strony…, lecz z drugiej strony…;– na potwierdzenie tezy…;– na zakończenie…;– świadczą o tym słowa „…”;– rację ma … mówiąc, że „…”;– jak wynika z przytoczonych argumentów…;– przytoczone argumenty wystarczą, aby stwierdzić, że…”; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||