Artyści zarzucali filistrom, że zadowalają się on i prostą rozrywką, co jest powodem upadku sztuki. Filister stał się symbolem kryzysu mieszczańskiej obyczajowości, to człowiek bez potrzeb duchowych skupiony jedynie na pomnażaniu swojego majątku. Zależy mu jedynie na zewnętrznej przyzwoitości, na tym, aby przychylnie zostać ocenionym przez innych. Artysta zaś cierpi, głosi idee, poszukuje czystej sztuki, jest także nierozumiany przez społeczeństwo.
Młoda Polska to epoka, której ramy czasowe są umowę określane na lata ok. 1980-1918. Jest to nazwa wymyślona przez twórców epoki na wzór ówczesnych trendów (np. Młode Niemcy), po raz pierwszy pojawiła się w cyklu artykułów Artura Górskiego publikowanych w krakowskim „Życiu”. Młoda Polska wpisuje się w ramy europejskiego modernizmu, który trwał od drugiej połowy XIX wieku do początków wieku XX. Modernizm z francuskiego znaczy nowoczesny.