Zorganizujcie w klasie debatę na podany temat. Pamiętaj, aby wcześniej przygotować argumentację popierającą swoją tezę w tej sprawie i zastosować poznane chwyty retoryczne.
Niestety nie możemy ci pomóc w rozwiązaniu tego zadania.
Informacje, które mogą się przydać do zorganizowania debaty:
– podzielcie się na dwie grupy – jedna będzie argumentowała za podaną tezą (grupa A), druga przeciwko niej (grupa B);
– niech każda osoba z grupy wymyśli własny zestaw argumentów i przykładów, a także przyswoi sobie poznane chwyty retoryczne i zastanowi się, jak może je wykorzystać w debacie; argumenty nie powinny się powtarzać;
– niech obie grupy usiądą naprzeciwko siebie i rozpoczną dyskusję. Dla zachowania porządku ustalcie wcześniej kolejność przemawiania w ramach każdej z grup; Niech najpierw mówi pierwsza osoba z grupy A, potem pierwsza osoba z grupy B, druga z grupy A i tak na zmianę. Każda kolejna osoba, poza wypowiedzeniem swoich argumentów, może spróbować odpowiedzieć na argumenty przeciwnika. Ustalcie czas, w którym musi się zmieścić wypowiedź jednej osoby, i przestrzegajcie go ściśle.
– na koniec wybrana osoba z każdej grupy podsumowuje stanowisko swojej grupy
– jeżeli chcecie, reszta klasy może stanowić widownię, która na koniec ustali za pomocą głosowania, która argumentacja była bardziej przekonująca.
Ćwiczenie 1
46Ćwiczenie 1.
69Ćwiczenie 3.
69Ćwiczenie 4.
69Ćwiczenie 5.
69Ćwiczenie 6.
69Zadanie 3.
81Ćwiczenie 1.
182