Napisz analizę porównawczą, w której zestaw fraszkę Jana Kochanowskiego Na dom w Czarnolesie orazwiersz Wisławy Szymborskiej Wielkie to szczęście.
Tematem obu podanych wierszy jest próba odpowiedzenia na pytanie, co daje człowiekowi szczęście. Mimo dzielących je różnic, oba wiersze udzielają na to pytanie dość podobnej odpowiedzi.
We fraszce Na dom w Czarnolesie Kochanowski zwraca się do Boga z prośbą, aby dalej mu błogosławił i czynił jego życie tak szczęśliwym, jak jest. Prośby poety wyrażają, co uważa on za największe szczęście: prosi o możliwość spokojnego życia w swoim rodzinnym Czarnolesie, o zdrowie, spokojne sumienie, przyjaźń i życzliwość ludzi, dobra starość. Nie chce za to pałaców ani bogactwa. Szczęście dla poety to poprzestawanie na małych rzeczach, cieszenie się prostym, codziennym życiem w swoim rodzinnym domu. Nie żąda zbyt wiele, nie chce rzeczy wielkich czy nieosiągalnych.
Podobnie Szymborska określa w swoim wierszu, co jest dla człowieka źródłem szczęścia. Jest nim „nie wiedzieć dokładnie / na jakim świecie się żyje”. W pierwszej części wiersza poetka pokazuje, że próba dokładnego zrozumienia świata, poznania jego największych tajemnic, wymagałaby utracenia wielu szczegółów. Człowiek, który patrzyłby na świat z perspektywy Boga, musi na zawsze pożegnać „szczegóły i epizody”, a jego życie musiałoby mu się wydać szalone i niepotrzebne. Dlatego poetka postuluje, by nie chcieć za dużo – nie chcieć poznać całego świata – bo to wcale nie doprowadzi człowieka do szczęścia. Prawdziwym szczęściem jest nie wiedzieć, jak działa wszechświat, ale pisać listy i liczyć dni tygodnia – wykonywać zwykłe, ludzkie czynności.
Wiersze Szymborskiej i Kochanowskiego, chociaż powstały w bardzo różnych epokach, zawierają pochwałę prostego życia i cieszenia się tym, co dostępne dla człowieka, a nie zadania rzeczy wielkich.
Aby napisać analizę porównawczą wierszy, przede wszystkim zastanów się, co je łączy. Jaką hipotezę na temat obu wierszy możesz postawić? Potem przeanalizuj świat przedstawiony w wierszach, sytuacje podmiotu lirycznego i bohaterów lirycznych. Następnie przedstaw najważniejsze środki poetyckie występujące w utworze. Po takiej analizie możesz określić dokładnie sens obu utworów i sprawdzić, czy twoja hipoteza była słuszna.
Ćwiczenie 1
46Ćwiczenie 1.
69Ćwiczenie 3.
69Ćwiczenie 4.
69Ćwiczenie 5.
69Ćwiczenie 6.
69Zadanie 3.
81Ćwiczenie 1.
182