Wymień po dwa przykłady dzieł kultury wysokiej oraz masowej. Zastanów się, jakie cechy tych tekstów decydują o ich przynależności.
– kultura wysoka: np. Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego, Empuzjon Olgi Tokarczuk. Są to dzieła, których czytanie wymaga obeznania w kulturze i historii. Stawiają trudne pytania, są napisane skomplikowanym językiem.
– kultura masowa: „Kraina lodu” „Avengers”. Są to dzieła o prostym przekazie, posługują się prostym kodem kulturowym zrozumiałym dla większości społeczeństwa, są uniwersalne dla osób z różnych krajów.
Kultura wysoka: to kultura wymagająca znajomości historycznych kontekstów literackich i dużej uważności, często odwołująca się do uniwersalnych wartości i przekazująca określone postawy;
Kultura masowa: to kulturaskierowana do uniwersalnego odbiorcy, posługująca się charakterystycznym, wypracowanym przez kulturę masową kodem zrozumiałym dla większości użytkowników kultury na całym świecie.
Ćwiczenie 1
46Ćwiczenie 1.
69Ćwiczenie 3.
69Ćwiczenie 4.
69Ćwiczenie 5.
69Ćwiczenie 6.
69Zadanie 3.
81Ćwiczenie 1.
182