Przygotuj i zapis w zeszycie mowę na temat istotności relacji pomiędzy młodymi ludźmi dla ich samopoczucia. Pamiętaj o użyciu poznanych przez ciebie chwytów retorycznych.
Jako młodzi ludzie dobrze wiemy, co to znaczy złe samopoczucie. Bardzo często wydawać by się mogło, że cały świat jest przeciwko nam: nauczyciele mają do nas jakiś problem, rodzice wymagają od nas czegoś, czego my sami nie chcemy, nawet sąsiedzi zdają się oburzać z powodu po prostu naszego istnienia. Wiecie, jak to jest, prawda? Tak, relacje społeczne nie należą ani do rzeczy łatwych, ani przyjemnych, ani możliwych do pominięcia. Tylko czy problem jest wyłącznie na zewnątrz?
Pomimo że otaczają nas osoby dorosłe, to jednak przez większość czasu jesteśmy w swoim świecie, rozmawiamy z osobami w naszym wieku. I jak często okazuje się, że nastolatek nastolatkowi wilkiem! Potrafimy kłócić się o wszystko: o nowe bluzki, o polajkowane posty na Insta czy oznaczenia w stories, o ściąganie na kartkówce, o krzywe spojrzenie czy złośliwą uwagę, nie mówiąc już o takich poważnych rzeczach jak chłopaki i dziewczyny, które wpadły nam w oko! A z kolei, gdy jesteśmy w swoim przyjacielskim gronie, czy wszystko nie wydaje się nam łatwiejsze, mniej straszne, a przynajmniej bardziej znośne?
To, jaki stosunek będziemy mieli do siebie nawzajem, ma decydujące znaczenie dla naszego samopoczucia. Powinniśmy nie bać się być dla siebie bardziej otwarci. Czasami może być to straszne, ale powinniśmy podawać rękę wszystkim swym rówieśnikom, nawet jeżeli ich nie znamy czy są naszymi wrogami. Nie bójmy się tego robić.
Zastosowane chwyty retoryczne:
Pytania retoryczne – środek retoryczny polegający na celowym stawianiu pytań, których funkcja nie jest uzyskanie odpowiedzi, tylko skłonienie odbiorcy do namysłu lub wyrażenie emocji podmiotu lirycznego.
Wyliczenie – środek stylistyczny polegający na wymienianiu kolejnych elementów, nagromadzeniu podobnych określeń.
Wykrzyknienia – środek retoryczny podkreślający emocje osoby mówiące,
Apostrofa – środek retoryczny polegający na bezpośrednim zwrocie do adresata.
Ćwiczenie 1
46Ćwiczenie 1.
69Ćwiczenie 3.
69Ćwiczenie 4.
69Ćwiczenie 5.
69Ćwiczenie 6.
69Zadanie 3.
81Ćwiczenie 1.
182