Najpierw zastanów się, jak jest zbudowany „krajobraz dzieciństwa” w wierszu Leśmiana. Następnie uzupełnij tabelę odpowiednimi cytatami.
„Krajobraz dzieciństwa” jest budowany przez Leśmiana za pomocą przywoływania wrażeń z wielu zmysłów. Nie opisuje on konkretnych zdarzeń, tylko wrażenia zmysłowe, które ma dziecko: zapachy, które czuje, przedmioty, które widzi, dźwięki, które słyszy.
| wzrok | słuch | dźwięk | zapach |
| „Trawa… Za trawą – wszechświat…” | „podoba mi się własne w powietrzu wołanie” | „śmiech mój – w końcu alei” | „pachnie macierzanka” |
| „Ogród, gdzie dużo liści znajomych i twarzy” | „słychać je tak daleko! Tak cudnie daleko!” | „kroki moje już dudnią po grobli” | |
| „Drzew wierzchołki – w oczach” |
Zwróć uwagę no to, że w wierszu występują przede wszystkim opisy wrażeń zmysłowych. Dziecko, z którego perspektywy oglądamy świat w wierszu, czuje, że „pachnie macierzanka”, widzi „Ogród, gdzie dużo liści znajomych i twarzy”, słyszy „własne w powietrzu wołanie” i cieszy się dźwiękami, które wydaje: „kroki moje już dudnią po grobli”. Nie interpretuje, nie opisuje zdarzeń – skupia się tylko na tych wrażeniach, które dochodzą do niego za pomocą zmysłów.
Ćwiczenie 1
46Ćwiczenie 1.
69Ćwiczenie 3.
69Ćwiczenie 4.
69Ćwiczenie 5.
69Ćwiczenie 6.
69Zadanie 3.
81Ćwiczenie 1.
182