Zinterpretuj przenośnię „bezbrzeżne […] istnienie” i nazwij to uczucie własnymi słowami. Zastanów się i uzasadnij, dlaczego to doświadczenie dostępne jest dziecku.
„Bezbrzeżne istnienie” to doświadczanie świata i swojego istnienia w sposób nieograniczony, za pomocą wszystkich zmysłów. Myślę, że można nazwać to uczucie poczuciem pełni życia albo radości życia. Jest ono dostępne dziecku, ponieważ dzieci są bardziej beztroskie od dorosłych, bardziej cieszą się życiem i dopiero zaczynają poznawać tego typu doświadczenia.
Na podstawie całego wiersza możemy ocenić, ze zamykająca go przenośnia odnosi się do radości życia, szczęścia z powodu odczuwania swojego istnienia, nieskrępowanego niczym, nieograniczonego. Dziecko doznaje go dzięki intensywnemu odczuwania świata wszystkimi zmysłami – cieszy się, że może to robić, że może mówić, słyszeć, biegać, oglądać piękno świata. Dzieci nie są jeszcze tak bardzo, jak dorośli przyzwyczajeni do świata i swojego ciała, wciąż odkrywają jego możliwości jako coś nowego – stąd łatwiej im odczuwać tego typu uczucia.
Ćwiczenie 1
46Ćwiczenie 1.
69Ćwiczenie 3.
69Ćwiczenie 4.
69Ćwiczenie 5.
69Ćwiczenie 6.
69Zadanie 3.
81Ćwiczenie 1.
182