Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – napisz zdanie lub dwa wstępu oraz sformułuj tezę, hipotezę lub założenie wstępne. Pamiętaj, aby przed sformułowaniem tezy przygotować testy, do których chcesz się odwołać.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – omówienie Wesela – jakie konwencje literackie się w nim pojawiają? Jaką pełnią funkcję? Co twórca osiągnął dzięki ich zastosowaniu?
(akapit 3.) – omówienie drugiego tekstu. Pamiętaj, że musi to być tekst z innej epoki. Przykładowo: Lalka, Dziady, Proces, Szewcy. Wskaż, jakie konwencje dominują w wybranym dziele.
(akapit 4.) – omów kontekst interpretacyjny. Możesz na przykład porównać tendencje dotyczące konwencji w czasach Młodej Polski oraz w epoce, z której pochodzi drugi utwór. Wskaż, jakie są podobieństwa i różnice.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę, hipotezę lub zagadnienie wstępne innymi słowami. Sformułuj wnioski.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Wstępne omówienie problemu:Wybrana konwencja literacka wywiera ogromny wpływ na wymowę utworu literackiego. Są one jednym z głównych elementów kreujących świat przedstawiony. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu. podanego w poleceniu3 – stanowisko jestczęściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu. 0 – stanowisko jestnieadekwatne lub brak stanowiska. |
| Uzasadnienie stanowiska | Analiza konwencji literackich w Weselu: realizm, symbolizm, impresjonizm (wraz z przykładowymi scenami i opisaniem wpływu, jakie wybrane konwencje mają na rzeczywistość utworu).Omówienie innego utworu, np. Lalki – konwencja realistyczna (wykazanie, dlaczego przyjmujemy taką konwencję – opis Warszawy, przedstawienie sytuacji społecznej, oraz ukazanie, jak wpływa ona na wymowę utworu).Omówienie kontekstu interpretacyjnego – wskazanie różnic w epoce, w jakiej powstał utwór i omówienie konwencji, jakie w tym czasie były popularne (Lalka – pozytywizm, cel – budowanie wrażliwości społecznej i pracy u podstaw; Wesele – Młoda Polska, tendencja do łączenia kilku konwencji literackich). | 18 – uzasadnienie trafne,szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne iszerokie8 – uzasadnienie trafne, alewąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnieniastanowiska. |
| Poprawność rzeczowa | Wesele – dramat Stanisława Wyspiańskiego z epoki Młodej Polski, ma plan realistyczny – akt I, oraz fantastyczny/ symboliczny – akt II i III. Główne postaci: Poeta, Pan, Młody, Panna Młoda, Rachela, Chochoł, Gospodarz, Dziennikarz, Wernyhora, Stańczyk.Lalka powieść pozytywistyczna Bolesława Prusa przedstawia historię starań Stanisława Wokulskiego, kupca, o rękę arystokratki Izabeli Łęckiej. Miejsce akcji – głównie Warszawa. Postaci: Izabela Łęcka, Stanisław Wokulski, Tomasz Łęcki, pani Wąsowska, Starski, Ochocki, Helena Stawska, Krzeszowscy, Ignacy Rzecki, Henryk SzlangbaumKontekst: pozytywistyczny realizm (praca u podstaw, praca organiczna, zwracanie uwagi na problemy społeczne) a młodopolski synkretyzm (realizm – wierne przedstawianie rzeczywistości, naturalizm – przedstawiania brzydoty i okrucieństwa symbolizm – stosowanie symboli – znaczeń ukrytych, impresjonizm – ukazywanie ulotności i przemijalności krajobrazu, ekspresjonizm – wyrażanie emocji, odwoływanie się do emocji odbiorcy | 4 – brak błędów rzeczowych.2 – nie więcej niż jeden błądrzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycjafunkcjonalna3 – zaburzeniafunkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
| Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X…W przeciwieństwie do Y…Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to…W porównaniu do…Innymi słowy…Natomiast…W ten sposób twórca Y…Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają przyjęte stanowisko. | 2 – pełna spójnośćwypowiedzi lub nieznacznezaburzenia spójności1 – znaczne zaburzeniaspójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasadydecorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||