Obraz autorstwa Jacques'a-Louisa Davida był częścią szerokiego programu propagandowego, którego celem było gloryfikowanie postaci Napoleona Bonaparte, podkreślanie jego władzy i heroizmu. Obraz ukazuje cesarza Francuzów w imponującej i majestatycznej pozie, siedzącego na koniu i patrzącego z pewnością siebie w przyszłość. Przedstawienie go na koniu nawiązuje do tradycji rzymskiej, w której władców ukazywano na wierzchowcach, by podkreślić ich potęgę, waleczność i gotowość do bohaterskich czynów.
Artysta przedstawił Napoleona w trudnych warunkach przeprawy przez zaśnieżoną alpejską przełęcz. Mimo tych trudności, Bonaparte pozostaje spokojny i nieustraszony. Jego postać emanuje męstwem i odwagą, co miało podkreślić jego niezłomność oraz zdolność do pokonywania wszelkich przeciwności. W tle można zauważyć grupę żołnierzy towarzyszących cesarzowi - są gotowi do walki i poświęcenia. Przedstawienie armii jako jednolitej, zorganizowanej i zwycięskiej siły miało wzmacniać wizerunek potęgi militarnej Francji.
Wszystkie te środki, takie jak kompozycja, poza i gesty postaci, symbolika oraz wykorzystanie efektów świetlnych, służyły propagandowemu celowi podkreślenia władzy, heroizmu i chwały Napoleona Bonaparte.