Poprzez rozwijanie nauki, kultury i gospodarki, dążono do odbudowy społeczeństwa polskiego, ożywienia ducha narodowego oraz zwiększenia potencjału polskiej społeczności w walce o niepodległość. Zrozumiano, że rozwój nauki pozwoliłby na poszerzenie wiedzy i umiejętności Polaków, co byłoby niezbędne dla przyszłego rozwoju kraju oraz wzmacniania poczucia wspólnoty i świadomości narodowej. Gospodarka natomiast była kluczowym obszarem, który miał zapewnić niezależność i rozwój państwa. Było to nie tylko istotne z punktu widzenia samowystarczalności przemysłowej, ale także miało na celu wzmocnienie pozycji Polski w relacjach z zaborczymi mocarstwami.
Staszic odegrał istotną rolę w organizowaniu polskiego systemu szkolnictwa w okresie porozbiorowym. Był jednym z inicjatorów utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, pierwszego w Europie ministerstwa oświaty, które miało na celu rozwój i reformę systemu edukacji w Polsce.