Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) –Sformułuj tezę, czyli zdanie, które odpowie na pytanie zawarte w temacie pracy. Zastanów się, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem. Możesz krótko napisać o historiach Abrahama i Hioba.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Co oznacza cytat Sorena Kierkegaarda? Co znaczy „posiadać wiarę”? Jak do tego cytatu odnosi się historia Abrahama i historia Hioba? Czy odpowiadają one temu cytatowi? W akapicie drugim powinien znaleźć się pierwszy argument, odpowiadający tezie, zawartej we wstępie.
(akapit 3.) – W tym akapicie możesz skupić się na rozwinięciu historii jednego z bohaterów – Abrahama lub Hioba. Jak ich życie odnosi się do przywołanego cytatu? Jaka była ich wiara? Jakim próbom zostali poddani i jak odnosili się wobec tego do Boga? Czy próbowali zrozumieć Boże działania?
(akapit 4.) – W tym akapicie możesz skupić się na rozwinięciu historii jednego z bohaterów – Abrahama lub Hioba. Jak ich życie odnosi się do przywołanego cytatu? Jaka była ich wiara? Jakim próbom zostali poddani i jak odnosili się wobec tego do Boga? Czy próbowali zrozumieć Boże działania?
(akapit 5.) – Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza:Stanowisko: Przykłady tezy:Wniosek Sorena Kierkegaarda jest zgodny z prawdą. Nie zgadzam się z wnioskiem, postawionym przez Kierkegaarda. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– bezgraniczne zaufanie Abrahama (Abraham, pomimo trudności związanych z nakazem wydanym przez Boga, nie zastanawiał się nad jego słusznością, po prostu zamierzał go wykonać).– brak oskarżeń ze strony Hioba (Hiob jedynie pytał Boga o powód swoich cierpień, nie oskarżał go, pozostawał przy swojej wierze).– brak pytań ze strony Hioba (po powrocie do dawnego życia Hiob nie próbuje już więcej pytać o to, co go spotkało).– próby zrozumienia intencji Boga (Hiob usiłował zrozumieć, dlaczego spadło na niego tyle cierpień).– wyjaśnienie rzeczywistości poprzez religię (każda religia w jakiś sposób tłumaczy otaczającą nas rzeczywistość, ludzie w zależności od stopnia wiary próbują ją odczytywać i zrozumieć, bądź nie). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | - Abraham– Hiob– Soren Kierkegaard | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Kolejnym powodem, kolejnym przykładem, z drugiej strony, Argumentem za może być także, argumentem przeciw może być także… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak kolokwializmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |