Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat rozprawki, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do pytania zadanego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Kiedy walka mimo pewnej klęski może mieć sens?
Czy podejmowanie prób mimo widma porażki może mieć w sobie wyższy cel?
O czym świadczy podjęcie walki mimo bycia skazanym na porażkę?
Jakie teksty kultury zawierają motyw walki pomimo pewnej porażki?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Kiedy walka mimo pewnej klęski może mieć sens?
Czy podejmowanie prób mimo widma porażki może mieć w sobie wyższy cel?
O czym świadczy podjęcie walki mimo bycia skazanym na porażkę?
Jakie teksty kultury zawierają motyw walki pomimo pewnej porażki?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Kiedy walka mimo pewnej klęski może mieć sens, a kiedy nie?
Czy podejmowanie prób mimo widma porażki może mieć w sobie wyższy cel?
O czym świadczy podjęcie walki mimo bycia skazanym na porażkę?
Jakie teksty kultury zawierają motyw walki pomimo pewnej porażki?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Warto podejmować walkę mimo świadomości przegranej.Stanowisko: Nawet w sytuacji, gdy człowiek przeczuwa przegraną, powinien podjąć próbę i stawić czoła wyzwaniu. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy w przypadku pewności co do przegranej warto w ogóle podejmować walkę.Stanowisko: Być może istnieją sytuacje, w których warto walczyć, mimo przekonania o rychłej klęsce. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– podjęcie walki to niejednokrotnie kwestia honoru (przykład Hektora, bohatera „Iliady”)– niepodjęcie wyzwania to również porażka (przykład mitu trojańskiego opisującego trwający dekadę konflikt)– walka w imię ideałów zawsze ma sens (przykład tytułowego bohatera „Kordiana” Juliusza Słowackiego) Rozprawka z hipotezą– podjęcie walki to niejednokrotnie kwestia honoru (przykład Hektora, bohatera „Iliady”)– niepodjęcie wyzwania to również porażka (przykład mitu trojańskiego opisującego trwający dekadę konflikt)– kontrargument (odpuszczenie walki może odegnać niebezpieczeństwo – przykład Kmicica rezygnującego z dalszej walki z Wołodyjowskim w „Potopie” Henryka Sienkiewicza) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – wojna trojańska– mit trojański– koń trojański– Hektor– Achilles– „Iliada” Homera | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |