Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat rozprawki, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do pytania zadanego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
W jaki sposób można wyrażać miłość?
Czy same miłosne deklaracje wystarczą, aby mówić o prawdziwym uczuciu?
Czy Antygona miała racje, mówiąc, że „słowami świadczyć miłość – to nie miłość”?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
W jaki sposób można wyrażać miłość?
Czy same miłosne deklaracje wystarczą, aby mówić o prawdziwym uczuciu?
Czy Antygona miała racje, mówiąc, że „słowami świadczyć miłość – to nie miłość”?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
W jaki sposób można wyrażać miłość?
Czy same miłosne deklaracje wystarczą, aby mówić o prawdziwym uczuciu?
Czy Antygona miała racje, mówiąc, że „słowami świadczyć miłość – to nie miłość”?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Stwierdzenie: „Słowami świadczyć miłość – to nie miłość” należy uznać za trafne.Stanowisko: Należy zgodzić się z osądem Antygony. Miłość to nie tylko słowa, ale i stojące za nimi czyny. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy w miłość wyrażona jedynie słowami jest autentyczna.Stanowisko: Być może w niektórych przypadkach człowiek nie jest w stanie wyrazić miłości inaczej niż jedynie za pomocą słów. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– słowa to jedynie puste deklaracje (przykład zachowania Ismeny z „Antygony” Sofoklesa)– czyny mówią więcej niż słowa (przykład Antygony z utworu Sofoklesa)– miłość należy okazywać, a nie tylko o niej mówić (przykład kochanków z „Romea i Julii” W. Szekspira) Rozprawka z hipotezą– niektórym tchórzostwo nie pozwala na śmiałe okazywanie miłości (przykład Ismeny z „Antygony” Sofoklesa)– w niektórych wypadkach poprzestanie na słownych deklaracjach wydaje się właściwsze (przykład Wertera z „Cierpień młodego Wertera” Goethego)– kontrargument (miłość należy okazywać, a nie tylko o niej mówić – przykład kochanków z „Romea i Julii” W. Szekspira) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Antygona– Ismena– „Antygona” Sofoklesa– miłość, miłość do rodziny | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |