Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat rozprawki, odnosząc się do tezy sformułowanej przez autora komentarza.
Ustosunkuj się do wskazanej tezy, przedstawiając własny pogląd na sprawę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Kto jest najważniejszą postacią w tragedii Sofoklesa?
Czyje zachowanie najbardziej wpływa na rozwój wątku w dramacie?
Który z bohaterów Antygony ma bardziej rozbudowany charakter?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Kto jest najważniejszą postacią w tragedii Sofoklesa?
Czyje zachowanie najbardziej wpływa na rozwój wątku w dramacie?
Który z bohaterów Antygony ma bardziej rozbudowany charakter?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Kto jest najważniejszą postacią w tragedii Sofoklesa?
Czyje zachowanie najbardziej wpływa na rozwój wątku w dramacie?
Który z bohaterów Antygony ma bardziej rozbudowany charakter?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoje stanowisko innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM ROZSZERZONY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Określenie problemu | Czy Kreon pełni w dramacie Sofoklesa rolę ważniejszą niż Antygona? Analiza problemu na podstawie tekstu „Antygony” i komentarz H. Kitto, w których zarysowane zostały sylwetki bohaterów. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
| Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu | - scharakteryzowanie Kreona jako postać bardziej złożoną od Antygony przez Kitto- uznanie/negacja doniosłej roli Kreona w dramacie | 9 – stanowisko adekwatne do tekstu i pełne6 – stanowisko adekwatne do tekstu, ale niepełne3 – stanowisko częściowo adekwatne do tekstu3 – brak stanowiska lub stanowisko nieadekwatne do tekstu |
| Poprawność rzeczowa | - Antygona- Kreon- „Antygona” Sofoklesa- ironia tragiczna- hybris, hamratia- bohater tragiczny | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
| Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | - Przede wszystkim…- Poza tym…- Warto zwrócić uwagą na to, że…- Nie można zapominać, iż…- Z drugiej strony… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||