Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania, ponieważ to zadanie indywidualne i praca pisemna. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać rozwiązanie. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – odnieś się do problemu zawartego w temacie, określ swoje stanowisko i przedstaw tezę lub hipotezę; stanowisko 1: miłość jest destrukcyjna i prowadzi do katastrofy; stanowisko 2: miłość może motywować do działania.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – przedstaw pierwszy argument; omów model miłości Wokulskiego i Łęckiej, przedstaw krótko bohaterów i przebieg ich relacji;
(akapit 3.) – przedstaw drugi argument,; stanowisko 1: wskaż negatywne skutki miłości Wokulskiego do Izabeli; stanowisko 2: wskaż pozytywne skutki miłości Wokulskiego do Izabeli;
(akapit 4.) – przedstaw trzeci argument, odwołaj się do innych tekstów kultury: stanowisko 1: „Kordian” Juliusz Słowacki, „Cierpienia młodego Wertera” Johann Wolfgang von Goethe, „Noce i dnie” Maria Dąbrowska, „Cudzoziemka” Maria Kuncewiczówna; stanowisko 2: „Potop” Henryk Sienkiewicz, „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – powtórz swoją tezę innymi słowami, w skrócie odwołaj się do swoich argumentów i wyciągnij wnioski.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Miłość jest destrukcyjna i prowadzi do tragedii.Stanowisko: Miłość prowadzi do klęski i tragedii. Hipoteza: Miłość może motywować do działania.Stanowisko: Miłość jako siła pozytywna. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:– miłość potrafi zaślepić (romantyczna miłość Wokulskiego do Łęckiej, idealizowanie Izabeli);– miłość wymaga ofiary (podporządkowanie życia zdobyciu Izabeli; stracenie ideałów przez Wokulskiego, ból, rozczarowanie i rozpacz);– miłość prowadzi do tragedii (wewnętrzne rozdarcie Wokulskiego, próba samobójcza). Rozprawka z hipotezą– miłość stanowi motywację (pomnożenie majątku przez Wokulskiego, awans społeczny);– miłość wydobywa z człowieka to, co najlepsze (wykupienie długów ojca Izabeli, gotowość do poświęceń);– nieszczęśliwa miłość może prowadzić do tragedii (próba samobójcza Wokulskiego). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – miłość destrukcyjna;– miłość romantyczna;– miłość toksyczna;– miłość motywująca;– miłość ślepa;– miłość tragiczna;– miłość wymagająca ofiary;– miłość nieodwzajemniona;– miłość nieszczęśliwa;– miłość wyidealizowana;– miłość jako wyniszczająca choroba;– brak zrozumienia i akceptacji w związku;– różnica klas społecznych;– poświęcenie;–„Kordian” Juliusz Słowacki;– „Cierpienia młodego Wertera” Johann Wolfgang von Goethe;– „Noce i dnie” Maria Dąbrowska;– „Cudzoziemka” Maria Kuncewiczówna;– „Potop” Henryk Sienkiewicz;– „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – poza tym;– ponadto;– tymczasem;– przede wszystkim;– natomiast;– chociaż;– mimo to;– ponieważ;– dlatego;– bo;– o czym świadczy;– zatem;– w dodatku;– głównie;– w gruncie rzeczy;– zacznę od…;– uważam, że…;– kolejnym argumentem jest…;– z jednej strony…, lecz z drugiej strony…;– na potwierdzenie tezy…;– na zakończenie…;– świadczą o tym słowa „…”;– rację ma … mówiąc, że „…”;– jak wynika z przytoczonych argumentów…;– przytoczone argumenty wystarczą, aby stwierdzić, że…” | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |