Hipoteza: Wokulski prawdopodobnie uznałby procedurę jumy za przejaw rozsądku i zaradności.
Uzasadnienie:
– Wokulski szukał możliwych źródeł zysku;
– pomnożył swój majątek dzięki dostawom w wojnie rosyjsko–tureckiej;
– praktyczne podejście i zaradność zastąpiły jego perspektywę moralną.
Wokulski dorobił się majątku na dostawach wojennych w wojnie rosyjsko–tureckiej. Było to wątpliwie moralnie źródło zysku, z którego jednak skorzystał, chcąc poprawić swoją sytuację społeczną i wykupić sobie dostęp do salonów arystokracji, a tym samym – do Izabeli Łęckiej. Wybrał praktyczne i zaradne postępowanie, które umożliwiło mu osiągnięcie swojego celu. Z tego też powodu mógłby uznać zjawisko jumy za przejaw rozsądku i zaradności ludzi, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji i szukają sposobu na poprawienie swojego losu.