Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania, ponieważ to zadanie indywidualne i praca pisemna. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać rozwiązanie. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – odnieś się do problemu zawartego w temacie, określ swoje stanowisko i przedstaw tezę lub hipotezę; wyjaśnij, czym są oczekiwania społeczne.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – przedstaw pierwszy argument; przedstaw model społeczeństwa w „Lalce” (podział na warstwy społeczne, różnice między nimi, normy społeczne).
(akapit 3.) – przedstaw drugi argument, opisz ograniczenia bohaterów wynikające z norm i oczekiwań społecznych.
(akapit 4.) – przedstaw trzeci argument, odwołaj się do innych tekstów kultury, np. „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa, „Potop” Henryk Sienkiewicz.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – powtórz swoją tezę innymi słowami, w skrócie odwołaj się do swoich argumentów i wyciągnij wnioski.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Człowiek jest ograniczony przez normy społeczne.Stanowisko: Człowiek jest uwięziony w systemie oczekiwań społecznych. Hipoteza: Człowiek nie może być do końca wolny w społeczeństwie.Stanowisko: Człowiek jest uwięziony w systemie oczekiwań społecznych. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:– człowiek jest uzależniony od społeczeństwa (nierówność społeczna, podział społeczeństwa na warstwy, normy społeczne określające zachowanie);– oczekiwania społeczne ograniczają wolność człowieka (przywileje warstw wyższych, ograniczenia warstw niższych);– człowiek jest oceniany za swoje wybory (kierowanie się opinią innych, małżeństwo z rozsądku, określona rola kobiet). Rozprawka z hipotezą– człowiek jest uzależniony od społeczeństwa (nierówność społeczna, podział społeczeństwa na warstwy, normy społeczne określające zachowanie);– oczekiwania społeczne ograniczają wolność człowieka (przywileje warstw wyższych, ograniczenia warstw niższych);– człowiek może być wolny poza społeczeństwem (brak ograniczeń, wolność wyborów). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – oczekiwania społeczne;– normy społeczne;– normy zachowań;– normy językowe;– nierówność społeczna;– przywileje;– ograniczenia;– wykluczenie społeczne;– tabu językowe;– tabu obyczajowe;– zachowywanie obyczajów;– łamanie obyczajów;– „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa;– „Potop” Henryk Sienkiewicz; | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – poza tym;– ponadto;– tymczasem;– przede wszystkim;– natomiast;– chociaż;– mimo to;– ponieważ;– dlatego;– bo;– o czym świadczy;– zatem;– w dodatku;– głównie;– w gruncie rzeczy;– zacznę od…;– uważam, że…;– kolejnym argumentem jest…;– z jednej strony…, lecz z drugiej strony…;– na potwierdzenie tezy…;– na zakończenie…;– świadczą o tym słowa „…”;– rację ma … mówiąc, że „…”;– jak wynika z przytoczonych argumentów…;– przytoczone argumenty wystarczą, aby stwierdzić, że…” | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |