rzeźba | · postacie przedstawione w kontrapoście – przodem do obserwatora, z jedną nogą wystawioną do przodu (tak, jakby postać robiła krok),· kontrapost umożliwiał przedstawienie postaci z ciężarem ciała przeniesionym w większości na nogę znajdującą się równoległe do tułowia,· przedstawianie szczegółów anatomicznych,· przedstawienie ideału, wzoru ludzkiego ciała (idea mimesis),· statyczne postacie,· męskie postacie prezentuje się jako młodych chłopców, żeńskie jako młode dziewczyny,· mężczyźni prezentowani są nago, a kobiety w szatach – charakterystyczna jest wprowadzona w tym okresie technika „mokrej szaty” w rzeźbie przedstawiającej kobiety,· przedstawienia zarówno indywidualne, jak i grupowe postaci,· używano marmuru oraz metali szlachetnych – brązu, srebra, złota. |
architektura | · łączenie porządków architektonicznych – jońskiego, korynckiego i doryckiego,· najbardziej monumentalna była architektura sakralna – świątynie bóstw – opiekunów poleis,· występowanie kolumn, wielu kątów prostych,· stosowanie płaskorzeźb w celu ozdobienia budowli. |
malarstwo | · paleta barw: czarny, czerwony, żółty i biały,· trzy rodzaje malarstwa – monumentalne, sztalugowe, wazowe,· technika skenografii używana w celu nadania perspektywy obrazom,· wprowadzenie światłocienia,· realistyczne przedstawianie postaci,· tematyka: sceny mitologiczne, scenki rodzajowe, sceny erotyczne,· udoskonalone proporcje i realizm ukazywania postaci. |
Klasyczna grecka sztuka jest najbardziej rozpoznawalna i stanowi według wielu naukowców szczytową formę rozwoju artystycznego Hellady. Sztuka okresu klasycznego stanowiła inspirację dla wielu artystów w późniejszych epokach rozwoju kultury, np. w renesansie. Sztuka antycznej Grecji stanowi jeden z filarów kultury zachodnioeuropejskiej.