Na obrazie abstrakcyjnym Kandinskiego nie da się wprost rozpoznać przedstawień konkretnych obiektów lub postaci. Zamiast tego widzimy wiele kolorowych form i linii, które tworzą dynamiczną kompozycję. Nie ma też jasno wyznaczonych granic między poszczególnymi elementami. Choć obraz nie nawiązuje bezpośrednio do realnego świata, to można dostrzec w nim pewne elementy przypominające naturalne formy, takie jak fale, liście czy kształty geometryczne. Jednak głównym celem Kandinskiego było wywołanie emocji i wrażeń za pomocą kolorów i form, bez odwoływania się do przedstawień konkretnych obiektów.
Obraz abstrakcyjny Kandinskiego, podobnie jak wiele innych dzieł tego typu, nie ma jasno określonej treści czy przesłania. Jego głównym celem było wywołanie emocji i wrażeń za pomocą kolorów i form, niezależnie od odniesienia do świata zewnętrznego. Kandinsky twierdził, że kolor i forma same w sobie mogą wywołać reakcję emocjonalną, co pozwala na tworzenie dzieł sztuki całkowicie wolnych od ograniczeń rzeczywistości zewnętrznej. Jednocześnie niektórzy krytycy wskazywali, że w abstrakcyjnych kompozycjach Kandinskiego można dostrzec nawiązania do naturalnych form, takich jak fale, wiry czy kręgi, które artysta interpretował na swój sposób i przetwarzał w abstrakcyjne formy.