Naziści widzieli rolę kobiet w społeczeństwie jako ograniczoną do funkcji matki i żony, której celem było rodzenie i wychowywanie dzieci. Model życia, który promowali, zakładał, że kobiety powinny skupiać się na swoich obowiązkach domowych i wychowawczych, a nie na pracy zawodowej czy edukacji. Hitlerowska propaganda akcentowała również wygląd kobiet, zachęcając do noszenia długich włosów i unikania makijażu. Wszystko po to, by kobiety wyglądały na bardziej tradycyjne i związane z rodziną.
Polityka nazistowska wobec kobiet była związana z koncepcją „Lebensraum” („przestrzeni życiowej”) i koniecznością odrodzenia niemieckiej rasy. Według hitlerowskiej ideologii, kobiety powinny dbać o rozwój rasy poprzez rodzenie jak największej liczby dzieci i wychowanie ich w duchu narodowego socjalizmu. Kobiety miały pełnić funkcję „Matki Narodu” i być wzorem dla młodszych pokoleń. Ograniczanie aktywności kobiet na rynku pracy miało na celu zapewnienie mężczyznom pracy i wzrostu dzietności wśród kobiet. Propaganda promująca tradycyjny wygląd kobiet miała za zadanie podkreślić rolę kobiety jako opiekunki domowej i matki.