Andrzej Stoff, analizując rozróżnianie między utopią a antyutopią, identyfikuje dwa istotne zagrożenia, które mogą wpływać na adekwatność percepcji tych gatunków literackich.
Po pierwsze, Stoff zauważa, że atrakcyjność przedstawionego obrazu utopii lub antyutopii może skutkować nadmiernym zajęciem wyobraźni odbiorcy, co prowadzi do zatarcia prawdziwego przesłania dzieła. W kontekście utopii pozytywne wizje mogą być tak pociągające, że czytelnik skoncentruje się na estetyce prezentowanego świata, zaniedbując refleksję nad ewentualnymi dystopijnymi aspektami. Zjawisko to może prowadzić do dezinformacji lub płytkiego zrozumienia przekazu autora.
Po drugie Stoff wskazuje na ryzyko nieumiejętnego rozpoznania wzorców utopii i antyutopii, co może doprowadzić do pochopnego uogólnienia. Brak umiejętności właściwego odczytywania subtelnych różnic między tymi gatunkami może skłaniać do uproszczonego wniosku, że w utopii świat jest jedynie piękny i oferuje doskonałe warunki życia, podczas gdy w antyutopii panuje jedynie krzywda.
Zagrożenia te polegają na utracie głębokiego zrozumienia przekazu autora z powodu nadmiernego skupienia się na atrakcyjnych wizjach oraz na ryzyku błędnego uogólnienia, co może prowadzić do fałszywego rozumienia istoty utopii i antyutopii.