| Przykłady z tekstu | Uzasadnienie wyboru | |
| Informacje | „miał miejsce zaledwie 10 lat temu”. | Przekazanie danych dotyczących chronologii, w której społeczeństwo polskie wykazywało oczekiwania co do akwizycji wartościowych zasobów danego surowca, cieszących się popytem na arenie międzynarodowej. |
| „Wyskakujący w przeglądarce na pierwszym miejscu po zapytaniu „Gaz łupkowy Polska”, artykuł z „Rzeczpospolitej””. | Powiadomienie o poszukiwanej informacji w sieci. Zarówno pierwsza, jak i druga informacja jest możliwa do zweryfikowania. | |
| Opinie | „Zasoby surowców naturalnych w przeszłości mocno determinowały to, czy dany kraj ma przewagę nad innymi”. | Zastosowanie przymiotników w stopniu wyższym lub najwyższym, takich jak: „mocno”, „trochę bardziej skomplikowane”, „prostsze”, „łatwiej”, „najlepiej” manifestuje subiektywne oceny autora oraz dokonuje wartościowania opisywanych zjawisk. |
| „Dziś jest to, co prawda, trochę bardziej skomplikowane, bo o wiele większe znaczenie dla wzrostu gospodarczego mają umiejętności wykorzystywania tych surowców aniżeli samo ich posiadanie.” | Zastosowanie przymiotników w stopniu wyższym lub najwyższym, takich jak: „mocno”, „trochę bardziej skomplikowane”, „prostsze”, „łatwiej”, „najlepiej” manifestuje subiektywne oceny autora oraz dokonuje wartościowania opisywanych zjawisk. | |
| „W końcu efektywne wykorzystanie soli jest prostsze niż efektywne wykorzystanie krzemu czy litu.” | Zastosowanie przymiotników w stopniu wyższym lub najwyższym, takich jak: „mocno”, „trochę bardziej skomplikowane”, „prostsze”, „łatwiej”, „najlepiej” manifestuje subiektywne oceny autora oraz dokonuje wartościowania opisywanych zjawisk. | |
| „Tkaninę też w końcu łatwiej kupić niż nauczyć kogoś coś uszyć.” | Zastosowanie przymiotników w stopniu wyższym lub najwyższym, takich jak: „mocno”, „trochę bardziej skomplikowane”, „prostsze”, „łatwiej”, „najlepiej” manifestuje subiektywne oceny autora oraz dokonuje wartościowania opisywanych zjawisk. | |
| „Niemniej jednak bezpośredni dostęp do surowców zawsze będzie dla kraju korzystny i pożądany.” | Zastosowanie przymiotników w stopniu wyższym lub najwyższym, takich jak: „mocno”, „trochę bardziej skomplikowane”, „prostsze”, „łatwiej”, „najlepiej” manifestuje subiektywne oceny autora oraz dokonuje wartościowania opisywanych zjawisk. | |
| „Swoją drogą, dziś najlepiej podsumowuje go, wyskakujący w przeglądarce na pierwszym miejscu po zapytaniu „Gaz łupkowy Polska”, artykuł z „Rzeczpospolitej” o wymownym tytule „Gaz łupkowy, czyli stracone złudzenia”.” | Zastosowanie przymiotników w stopniu wyższym lub najwyższym, takich jak: „mocno”, „trochę bardziej skomplikowane”, „prostsze”, „łatwiej”, „najlepiej” manifestuje subiektywne oceny autora oraz dokonuje wartościowania opisywanych zjawisk. |
Podane sformułowania w pierwszej części tabeli są informacyjne, ponieważ przekazują konkretne fakty. Kolejne wyrażenia podane w tabeli są opiniami, ponieważ wyrażają subiektywne oceny lub punkty widzenia autora.