W tym zadaniu musisz przeanalizować podane rozwiązania i ocenić, czy wartością niewiadomych może być liczba 15.
Sposób I:
L = 4 · 15 + 30 = 60 + 30 = 90
P = 90
L = P
Sposób II:
L = 4 · 15 – 30 = 60 – 30 = 30
P = 90
L ≠ P
Odpowiedź: Liczba 15 jest rozwiązaniem pierwszego równania, ale po wstawieniu jej do drugiego równania, nie otrzymujemy równości.
Przyjrzyj się rozwiązaniom: różnią się one wartością, którą wybrano na niewiadomą – w zależności od sposobu, jest to dłuższy bądź krótszy bok prostokąta. Drugi bok figury został opisany za pomocą tej niewiadomej i odpowiedniego działania – dodawania lub odejmowania – w zależności, czy jest on dłuższy, czy krótszy od opisanego na początku odcinka. Takie zapisy doprowadziły do różniących się od siebie równań. Po wstawieniu w miejsce litery, liczby 15, równość obu stron uzyskujemy tylko, gdy niewiadoma oznaczała wymiary krótszego boku.
Zadanie 2
265Zadanie 3
265Zadanie 5
265Zadanie 6
266Zadanie 8
266Zadanie 9
266Zadanie 10
266Zadanie 11
266Zadanie 12
267Zadanie 18
267Zadanie 30
270Zadanie wprowadzające 1.
271Zadanie wprowadzające 2.
272Zadanie 1
272Zadanie 2
272Zadanie 6
273Zadanie 7
273Zadanie 10
273Zadanie 11
274Zadanie 12
274Zadanie 13
274Zadanie 17
275Zadanie 18
275Zadanie 27
276Zadanie 3
277Zadanie 4
277Zadanie 5
277Zadanie 6
278Zadanie 8
278Zadanie 9
278Zadanie 11
279Zadanie 12
279Zadanie 13
279Zadanie 14
280Zadanie 15
280Zadanie 17
280Zadanie 20
280Zadanie 22
281Zadanie 26
282Zadanie 1
283Zadanie 6
284Zadanie 9
284Zadanie 10
285Zadanie 11
285Zadanie 12
285Zadanie 13
286Zadanie 14
286Zadanie 22
287Zadanie 25
287