Karaka była trzymasztowym okrętem, który idealnie nadawał się na dalekomorskie podróże.
● Karaka miała dużą liczbę żagli, co pozwalało na efektywne żeglowanie na długich dystansach. W zależności od rozmiaru i konstrukcji karaki, jej żagle mogły mieć różne kształty i rozmiary, które umożliwiały żeglugę nawet przy niekorzystnym wietrze.
● Była znana z dużej pojemności ładowni, co umożliwiało transport towarów na dużą skalę – co było niezwykle ważne w wypadku dalekomorskich ekspedycji.
● Kształt kadłuba z wystającym dziobem i podniesionym rufowym pokładem.
● Karaka była przystosowana do zamontowania na niej uzbrojenia – dział, co pozwalało na obronę statku przed piratami.
W trakcie dalekomorskich podróży, które mogły trwać wiele miesięcy, niezwykle ważne było zaopatrzenie w słodką wodę oraz żywność – pozwalało to załodze przetrwać i zachować siły do pracy na pokładzie. Uniwersalne żagle pozwalały na poruszanie się statku nawet wtedy, kiedy wiatr nie sprzyjał marynarzom, zapobiegało to „przeciąganiu” podróży, ponieważ czas działał na niekorzyść podróżników.