W latach 1840-1850 sieć kolejowa była najlepiej rozbudowana w Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech oraz w północnej i zachodniej Francji.
Powody takiej sytuacji to między innymi:
· Wysoki poziom industrializacji — kraje te były liderami w przemyśle i potrzebowały efektywnych i szybkich sposobów transportu towarów i ludzi.
· Dobre warunki geograficzne — w tych regionach teren był bardziej płaski i sprzyjał budowie kolei, a także znajdowały się tam ważne ośrodki przemysłowe i handlowe.
· Duża liczba ludności — w tych rejonach mieszkało dużo ludzi, co stwarzało popyt na szybki transport towarów i osób.
· Innowacyjność — kraje te były otwarte na nowe technologie, a koleje były wówczas najnowocześniejszym środkiem transportu.
Sieć kolejowa była najlepiej rozwinięta w Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech i Francji, ponieważ w tych krajach powstały wczesne ośrodki rewolucji przemysłowej, które wymagały szybkiego i efektywnego transportu towarów i ludzi. Ponadto, w tych krajach istniały sprzyjające warunki polityczne, gospodarcze i technologiczne, które umożliwiły rozwój transportu kolejowego.