Portret Napoleona I autorstwa Jacquesa-Louisa Davida to dzieło w stylu klasycystycznym. Napoleon jest ukazany w stroju cesarskim, na tronie, z prawą ręką trzymającą berło i lewą ręką podtrzymującą miecz. W tle widoczne są elementy architektoniczne nawiązujące do rzymskiego stylu. Portret ten podkreśla władzę, majestat i niezwyciężoność Napoleona I.
Portret Napoleona III autorstwa HippolyteFlandrina jest bardziej romantyczny i bardziej realistyczny niż portret Napoleona I. Napoleon III jest ukazany na tle krajobrazu, w stroju cywilnym, z lekkim uśmiechem na twarzy i z wyrazem zadumy. W tle widoczne są elementy nawiązujące do architektury starożytnej, a także do czasów Napoleona I, jak na przykład kolumny i rycerze z płaskorzeźb. Portret ten ma humanistyczny charakter i ma na celu ukazanie Napoleona III jako człowieka o wielu talentach i zdolnościach.
Portrety Napoleona I i Napoleona III różnią się stylem artystycznym, a także przedstawieniem postaci władcy i otoczenia. Na portrecie Napoleona III można zauważyć kilka odniesień do Napoleona I z czasów pierwszego cesarstwa. Po pierwsze, Napoleon III ma podobną fryzurę i zarost do Napoleona I, co może sugerować kontynuację dynastii. Po drugie, w tle widoczne są elementy architektury i sztuki nawiązujące do czasów Napoleona I, takie jak kolumny, rycerze z płaskorzeźb, a także nawiązanie do berła i miecza w rękach Napoleona I. To może być próba nawiązania do prestiżu, władzy i sukcesów Napoleona I, które Napoleon III próbował powtórzyć.