Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit2.) – w tym akapicie przeanalizuj wiersz Wisławy Szymborskiej „Schyłek wieku” pod względem treści i budowy. Napisz, jak podmiot liryczny odnosi się do przeszłości, w jaki sposób o niej mówi? Czy jego wypowiedzi są pozytywne, czy przeciwnie kreuje on negatywny obraz przeszłych wydarzeń?
(akapit3.) – w tym akapicie przeanalizuj wiersz „Spis ludności” Wisławy Szymborskiej. Zwróć uwagę, jak osoba mówiąca wypowiada się na temat czasów minionych? Do jakich konkretnych wydarzeń, postaci nawiązuje? Przedstaw jej stosunek wobec opisywanych zdarzeń.
ZAKOŃCZENIE
(akapit4.) – w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja porównania utworów | Przeszłość portretowana jest przez twórców w różnorodny sposób. Może być ona źródłem rozczarowania, ale też dorobkiem wielkich dokonań ludzkości. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem. |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | 1)Schyłek wieku – przeszłość ukazana w negatywnym świetle, przynosi rozczarowanie, wiek XX, okres niewolny od strachu, głodu, wojny, nieprzynoszący żadnej nadziei na lepsze jutro.3) Spis ludności – przeszłość jako czas wybitnych jednostek (Homer), duma z tego, co osiągnęła ludzkość w dawnych czasach, wiersz stanowi gorzką refleksję o tym, że w dzisiejszych czasach ludzie nie doceniają zdobyczy, jakie przyniosły nam poprzednie wieki. W zderzeniu z przeszłością społeczeństwo skupia się na wszechobecnym konsumpcjonizmie, stając się szarą masą o przyziemnych potrzebach. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą. |
| Poprawność rzeczowa | –kontekst historyczny – XX wiek czasy II wojny światowej, Wielki Głód na Ukrainie,–gorzka refleksja na temat XX wieku („Schyłek wieku”)–nawiązania do antyku (Troja, Homer)–zderzenie teraźniejszości z przeszłością („Spis ludności”) | 2 – brak błędów rzeczowych.0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
| Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X…W przeciwieństwie do Y…Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to…W porównaniu do…Innymi słowy…Natomiast…W ten sposób twórca Y…Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||