Teza: Czy akceptacja własnego losu daje człowiekowi gwarancję szczęścia?
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit2.) – w tym akapicie przeanalizuj wiersz Curriculum vitae Leopolda Staffa.
(akapit3.) – w tym akapicie przeanalizuj utwór To nieprawdziwe Jana Twardowskiego.
(akapit 4.) – w tym akapicie odwołaj się do przynajmniej 2 kontekstów, na przykład: innego utworu, kontekstu historycznego, kontekstu biograficznego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit5.) – w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Ludzkie życie bogate jest w różnego rodzaju doświadczenia, zarówno te przykre, jak i szczęśliwe. Akceptacja własnego losu stanowi często rozwiązanie na nurtujące od wieków ludzkość pytanie – Jak żyć szczęśliwie? Przykład potwierdzający tezę stanowią wybrane dzieła z literatury. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem. |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | 1) Curriculum vitae, Leopold Staff – rozliczenie się z przeszłością, wewnętrzny spokój wobec przeszłych wydarzeń, afirmacja życia i optymistyczny stosunek do otaczającej rzeczywistości jako sposób na szczęście.To nieprawdziwe, Jan Twardowski – franciszkańska filozofia jako remedium na problemy, jakie dotykają człowieka, zachwyt nad otaczającą nas naturą pozwala na oderwanie się od przykrości życia.Do gór i lasów, Jan Kochanowski – akceptacja przeszłych losów, pogodzenie się z tym, czego doświadczył podmiot liryczny, refleksja dotycząca swojego życia. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających, interpretację porównawczą. |
Poprawność rzeczowa | –Kontekst epokowy – franciszkanizm, stoicyzm – zachowanie spokoju wewnętrznego wobec przykrości życia,–Kontekst biograficzny – Jan Kochanowski – ewolucja światopoglądu artysty, śmierć ukochanej córki Orszulki – niezgoda na cierpienie – potem akceptacja własnego losu, | 2 – brak błędów rzeczowych.0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X…W przeciwieństwie do Y…Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to…W porównaniu do…Innymi słowy…Natomiast…W ten sposób twórca Y…Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |