Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.) – jak pokazać smutek?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – wiersz „Szara ballada”
(akapit 3.) – Wiersz Aerumnarum plenus – pełen bólu, cierpienia.
(akapit 4.) – kontekst biograficzny Norwida
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Czy smutek można stopniować ? Norwid – nastroje depresyjne, Baran – „szare życie” | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Baran – szare życie to nudne życiePoezja nie daje radościProśba do Boga o radośćNorwid – samotny w życiu, odrzucony przez społeczeństwo, niedoceniony i krytykowany przez czytelników „aż do kości smutno”; „[…] coraz łatwiej powiedzieć, / ze snu się budząc: „wróćmy znów do snu”” Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Norwid – krytykowany przez odbiorców, bez środków do życia, opuszczony przez rodzinęPodmiot liryczny odczuwa smutek, ma stany depresyjneSzara ballada – podmiot liryczny odbiera swoje życie i świat w szarych kolorach. Nie ma radości, nie ma żalu. Jest tylko wielka szarość. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | W mojej pracy postaram się przedstawić swoje refleksje; Spróbuję zastanowić się...; Postaram się udowodnić...; Moją ciekawość budzi...; Zaciekawia mnie...; – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego Zacznę od...; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu...; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść...; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu...; Z jednej strony..., lecz z drugiej...; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody...; Ale to nie wszystko. Jest jeszcze jeden dowód na to, że mam rację...; – sądzę, że – uważam , że – według mnie – w mojej opinii – z całą pewnością – moim zdaniem – jestem zdania – jestem przekonany, że – moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa "..." – powołam się na słowa "..." – świadczą o tym słowa "..." – oto co na ten temat mówi"..." –W świetle przetoczonych argumentów... –Z tego, co napisałam/em wynika, że... –Przetoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |