Na zmieszczonym obrazie Ludwik XIV jest przedstawiony w centrum kompozycji, jego imponująca sylwetka dominuje elementy tła, co ma na celu podkreślenie jego centralnej roli jako monarchy absolutnego. Ludwik był człowiekiem wysokim, jednak skalę jego sylwetki potęgują buty na obcasie oraz obszerny, bogato zdobiony płaszcz, które nadają wrażenia bijącej od niego potęgi i władzy. Cała kompozycja obrazu jest nasycona uroczystością i majestatem. Złote tkaniny, bogate zdobienia i symbolika solarna tworzą atmosferę królewskiego blasku i dostojności dowodzących prestiżu i uprzywilejowanej pozycji Ludwika XIV. Szaty, w które jest przyodziany podkreślają jego znajomość obecnych trendów modowych, a więc światowość i przodowanie w rozwoju cywilizacyjnym oraz kulturowym. Obecność insygniów władzy: korony królewskiej i berła symbolizują autorytet monarchy, a także legitymizują jego władzę – nadaną mu przez Boga. Widoczny na jego piersi Order Świętego Ducha jest kluczowym elementem propagandowym, który nawiązuje do Henryka III, by podkreślić ciągłość władzy, męstwoi zasługi Ludwika XIV.
Te elementy kompozycji obrazu i detali stroju króla służą propagandzie, kreując jego obraz jako potężnego i niezrównanego władcy, który jest uprzywilejowany i błogosławiony przez Boga. Przekazują one ideę absolutyzmu i centralizacji władzy, ukazując Ludwika XIV jako najważniejszą postać we Francji - osobę godną czci i posłuszeństwa.