Napisz pracę dotyczącą: Roli symboli w życiu zbiorowości. Odwołaj się do „Wesela” i innych utworów literackich.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Podejmij się dyskusji dotyczącej nagromadzenia się symboli w literaturze. Możesz nadmienić, że symbole odgrywają szczególną rolę w polskich dziełach. Wstępnie zastanów się, po co autorzy używają symboliki oraz w jaki sposób wpływa to na czytelnika. Możesz zasygnalizować, do jakich utworów się odwołasz, poza „Weselem”, mogą być to utwory Mickiewicza, „Pan Tadeusz” oraz „Dziady”.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zauważ, jak częstym motywem jest taniec. W jaki sposób taniec był przedstawiony w „Weselu”? Co symbolizował? Czy jego obecność jest pewną klamrą dla całej opowieści Wyspiańskiego? Pamiętaj o kontekstach! Zwróć uwagę na to, czym inspirowane było „Wesele”, a także jakie reakcje wywołało.
(akapit 3.) – Odwołaj się do tańca w „Panu Tadeuszu”. Czy jego wydźwięk jest podobny do tańca chochoła? Jakie inne symbole pojawiały się w utworze Mickiewicza? Czy któreś z symboli pokryły się z tymi obecnymi w „Weselu”?
(akapit 4.) – Odwołaj się do tańca w „Dziadach”. Możesz porównać ze sobą trzy odmienne wydźwięki tańca w trzech różnych utworach. Dlaczego jeden motyw może oznaczać coś zupełnie innego? Jakie inne symbole pojawiły się w tym utworze i dlaczego autor nagromadził je w jednym miejscu? Czy mogło mieć to związek z cenzurą?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Natężenie symboli w literaturze pozwala odbiorcy na interpretację tekstu zgodnie z własnymi poglądami.Stanowisko: Każdy symbol jest swego rodzaju przedstawieniem poglądów autora. Poglądy te nie muszą być jednak integralne z poglądami odbiorców. Symbolika pozwala za to na własną interpretację, przestrzeń do myślenia i oddziaływania na całą społeczność. Hipoteza: Jeśli symbole są subtelne, będą one oddziaływały na zbiorowość.Stanowisko: Subtelność symboli pozwala autorowi na odejście od dosłownego przekazywania informacji. Pozwala to na kreatywne podejście do danego tematu i oddziaływanie na społeczności. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Odbiorca ma możliwość własnej interpretacji na podstawie wielu, różnych symboli (Wesele)– Tematyka całego tekstu jest integralna z symboliką, jednak nadal pozostawia przestrzeń do własnych przemyśleń (Dziady cz. III).– Symbolika jest nieodłączną częścią dzieł literackich i pozwala wpływać na uczucia ludzi (Pan Tadeusz).Rozprawka z hipotezą – Symbole pozwalają na własną interpretację dzieła (Pan Tadeusz)– Symbolika wpływa na społeczeństwo, ponieważ nie narzuca nikomu sposobu myślenia (Wesele)– Kontrargument: Symbole nie będą oddziaływały na zbiorowość, która jest uciskana przez cenzora (Dziady). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Wernyhora– Chochoł– Złoty róg– Pawie Pióro– Polonez– Gubernator– Tadeusz– Konrad– Dziennikarz– Poeta– Czepiec– Gospodarz– Jasiek | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |