Napisz, jak na odbiór filmu wpływa dynamiczny montaż pierwszej części. Określ, dlaczego Twoim zdaniem, reżyser zestawił go ze spokojnym montażem w części drugiej.
Uważam, że dynamiczny montaż pierwszej części ukazuje wolność, zabawę, odbiorca powoli wczuwa się w klimat całego filmu, czuje się jego częścią. Gdy przychodzi jednak spokojniejszy montaż, odbiorca może czuć się zaskoczony, a przy tym bardziej skupiony na treściach w nim ukazanych. Druga część skupia się na symbolice, oddaniu danych idei, jest więc spokojniejsza i wymaga skupienia oraz interpretowania wydarzeń przez odbiorcę. Kontrast ten dzieli więc utwór na część symboliczną i dosłowną.
Dynamiczny montaż w pierwszej części: wesele, zabawa, kamera w pewnym sensie jest gościem zabawy, panuje chaos, jednak jest to chaos kontrolowany.
Spokojny montaż w części drugiej: Wajda skupia się na symbolice, przekazaniu prawd o narodzie, spokój pozwala wyciszyć odbiorcę, dzięki czemu może całkowicie skupić się na fabule.
Zastanów się, czy zestawienie tych dwóch części ze sobą, pozwala na to, by odbiorca mógł skupić się na nich obu, czy gdyby cały film był tak dynamiczny, nie czułby się przebodźcowany? Czy spokojny montaż pomaga skupić się na symbolice utworu?