Napisz pracę, w której rozważysz temat: Miłość jako moralny drogowskaz w życiu, odwołując się do Zbrodni i kary, sentencji św. Augustyna „Kochaj i rób, co chcesz”, a także innych tekstów kultury.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zacznij od rozważeń dotyczących miłości i tego, do czego chciałbyś się odwołać. Czy miłość zawsze jest pomocna w życiu? Czy prowadzi jedynie do pozytywnych zmian w zachowaniu człowieka? Postaw tezę. Oprócz Zbrodni i kary i sentencji św. Augustyna możesz odwołać się do np. Lalki, Romeo i Julii, Pana Tadeusza, Cierpień młodego Wertera.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zacznij od wprowadzenia argumentu, nawiązującego do sentencji, daje ci to duże pole do manewrowania tekstem. Zastanów się, czy robienie wszystkiego dla miłości jest dobre? A może istnieje ryzyko, że czyny takie nie będą moralne? Spróbuj znaleźć pozytywne strony robienia wszystkiego dla miłości. Możesz przytoczyć kilka literackich przykładów tego typu miłości, w tym miłość Soni i Rodiona.
(akapit 3.) – Wprowadź argument związany ze Zbrodnią i karą, odwołaj się do miłości Soni i Rodiona (Sonia decydująca się iść na katorgę wraz z Rodionem). Pamiętaj o kontekstach! W tym przypadku może ci pomóc kontekst biblijny i kulturowy.
(akapit 4.) – Odwołaj się do ostatniego, wybranego przez siebie tekstu (np. Pana Tadeusza i miłości Jacka Soplicy, przez którą zamordował innego człowieka lub Cierpień młodego Wertera, w których to Werter zdecydował się na popełnienie samobójstwa przez nieszczęśliwą, aczkolwiek pasjonującą miłość. Nie zapomnij o kontekstach! W szczególności zwróć uwagę na kontekst kulturowy i słowa kluczowe: np. Bohater romantyczny.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Miłość to uczucie, które jest w stanie zmienić moralność człowieka.Stanowisko: Z całą pewnością, miłość to uczucie, które wywiera na tyle silne uczucia, że potrafi on całkowicie zmienić postrzeganie rzeczywistości, w tym doprowadzić do nieprzewidzianych pod względem moralnych zachowań. Zmiana ta może być zarówno pozytywna, jak i negatywna.Hipoteza: Jeśli dany człowiek ma problemy z określeniem swoich potrzeb moralnych, to miłość całkowicie zmieni jego moralne postrzeganie rzeczywistości.Stanowisko: Człowiek, który nie jest pewien swoich własnych przekonań, a jego wartości moralne stale się zmieniają, będzie poddany próbie w przypadku pojawienia się nowego, silnie oddziałującego na niego uczucia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą – Silna miłość jest w stanie pokonać wszelkie trudności, przez co jednostka może zmienić swoje podejście do życia (Sonia i Rodion, pozostawienie swojego życia na rzecz zesłania na katorgę)– Miłość jest w stanie doprowadzić do czynów, o które wcześniej człowiek nie podejrzewałby samego siebie (Jacek Soplica, zabójstwo Stolnika Horeszki)– Obsesyjna miłość, doprowadza do obłędu, nad którym trudno jest zapanować, wewnętrzne przekonania schodzą wtedy na dalszy plan (Stanisław Wokulski, miłość do Izabeli)Rozprawka z hipotezą– Wewnętrzne problemy, połączone z silnym uczuciem miłosnym, są w stanie doprowadzić do moralnie najgorszych czynów (Cierpienia młodego Wertera, samobójstwo Wertera)– Miłość może ustatkować uczucia człowieka, względem swoich własnych, wewnętrznych potrzeb (Rodion i Sonia, chęć zmiany przez Rodiona, pod wpływem miłości do Soni)– kontrargument: Problem danej jednostki ze swoimi własnymi przekonaniami nie zostanie ustatkowany, niezależnie od siły miłości, z jaką ma styczność (Ludzie bezdomni, Tomasz Judym i jego odrzucenie Joasi po długotrwałych rozterkach miłosnych, spowodowane swoimi własnymi ideami życiowymi). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Rodion Raskolnikow– Sonia Marmieładowa– Jacek Soplica– Tomasz Judym– Bohater romantyczny– Stanisław Wokulski– Izabela Łęcka– Nieszczęśliwa miłość– Agape– Pozytywizm– Romantyzm | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |