Napisz rozprawkę, w której uargumentujesz tezę: „Przyroda jest nieodzowną częścią życia współczesnego człowieka”. Odwołaj się do tekstów kultury i własnych doświadczeń.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zastanów się, czym jest przyroda, w jaki sposób jest postrzegana. Czy może być utożsamiana z pewnymi stanami emocjonalnymi? Czy może coś symbolizować? Zwróć uwagę na to, że przyroda zawsze była ważna dla człowieka i poprzez nią można było dostrzegać pewne emocje i wydarzenia.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Możesz zacząć od nawiązania do Pana Tadeusza. Przeanalizuj, w jaki sposób przyroda wpływała na ludzi, czy stanowiła pewną formę wyrażenia uczuć. Możesz zastanowić się też nad tym, w jaki sposób przyroda jest związana z Bogiem.
(akapit 3.) – Nawiąż do współczesnej muzyki, zacznij dywagować nad wartością, jaką ma nawiązywanie do natury. Możesz odwołać się do relaksującej muzyki, która zawiera odgłosy ptaków, szumy lasów i bezpośrednio nawiązuje do przyrody. Czy przyroda wycisza, sprawia, że człowiek czuje się lepiej? W jakich przypadkach wykorzystuje się tego typu muzykę, podczas nauki, ćwiczeń, w momencie, gdy człowiek chce się uspokoić? Powołaj się na własne doświadczenia.
(akapit 4.) – Odwołaj się do tekstów „Pokój wsi” i „Magdaleno, ciszo polna”, zauważ, w jaki sposób wieś i natura były chwalone, określ, jak wpływa to na relację z Bogiem. Przy tej okazji, odnieś się także do własnych doświadczeń, nawiąż do tendencji do wychwalania wsi ponad miasto, chęci odcięcia się od miasta.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Przyroda jest nieodzowną częścią życia współczesnego człowieka.Stanowisko: Przyroda wpływa na życie człowieka, jest przestrzenią do analizowania swoich uczuć, poglądów i wyrażania myśli. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Przyroda wpływa na życie człowieka od wieków, jest jego integralną częścią (Pan Tadeusz, przyroda jako osobny bohater powieści)– Przyroda jest obecna w utworach muzycznych, by wpłynąć na emocje człowieka (muzyka odgłosów przyrodniczych, wykorzystywana p.. Do medytacji).– Chwalenie natury i wsi, jako jej głównego przedstawiciela doprowadziło do tendencji sugerujących, że wieś jest bardziej komfortowa niż miasto („Pokój wsi”, „Magdaleno, ciszo polna” i odwołanie do własnych przekonań.). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Maria Magdalena– Sonet– Franciszkanizm– Homo viator– Pan Tadeusz | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |