Określ, w jaki sposób inteligencja ukazana w Weselu postrzega relację między sztuką a życiem. Weź pod uwagę:
a) rola poezji – Poeta, Pan Młody (akt I, sceny: 10, 23, 24, 36; akt III, sceny: 7, 8), Dziennikarz (akt II, scena 8),
b) malarstwo a rzeczywistość – Poeta, Pan Młody, Gospodarz (akt I, sceny: 25, 36; akt III, sceny: 17, 18),
c) postawa cyganerii artystycznej – Nos (akt II, scena 18; akt III, scena 2)
a) Inteligencja przesiąknięta jest dekadenckim spojrzeniem na życie. Chociaż Poeta w głębi duszy chciałby, żeby w kraju dominowała poezja narodowowyzwoleńcza, nie jest w stanie wyjść ze struktur. Osobą przesiąknięta dekadentyzmem jest także Dziennikarz. Postacie te starają się żyć więc według hasła „sztuka dla sztuki”.
b) Malarstwo jest niejako odbiciem rzeczywistości, pojawia się, gdy postać dostaje swój moment, by zrozumieć pewne mechanizmy zachowania. Malarstwo jest integralną częścią egzystencji w świecie Wyspiańskiego.
c) Są to ludzie, którzy nie są gotowi na żadną walkę. Nie potrafią walczyć ze sobą i swoimi słabościami, ich artyzm umiera za sprawą problemów. Nos stale się upija.
Inteligencja nie tworzy spójnej całości, są to jednostki, które nie potrafią się zmobilizować, trwają w marazmie i strukturach, które ich ograniczają.