Napisz pracę, dotyczącą prawdziwości tezy: „Co życie może być warte, jeżeli honor stracony”. Odwołaj się do co najmniej dwóch wybranych tekstów kultury.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zastanów się, czym jest honor, określ, czy jest to cecha ważna i w jaki sposób się ona przejawia. Możesz nawiązać do postaci rycerskich, które cechowały się posiadaniem honoru.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się do postaci Jima z utworu „Lord Jim”, określ, czy postać ta posiada honor, czy jeden jej czyn całkowicie zaprzepaścił posiadanie tej cechy. Zastanów się, czy fakt utracenia honoru po zeskoczeniu ze statku, skutkował całym życiem w hańbie. Odwołaj się do słów O’Briena i stałej ucieczki Jima.
(akapit 3.) – Odwołaj się do postaci Rolanda, która uważała honor za najważniejszą z cech. Podkreśl jego poglądy, odwołaj się do walki przez niego prowadzonej i napisz, w jaki sposób przejawiał on poczucie honoru. Zastanów się, czy gdyby podczas swojej ostatniej walki, Roland postąpił inaczej, czy potrafiłby być szczęśliwym człowiekiem, czy mimo wszystko, żyłby nieszczęśliwie przez swój „brak honoru”.
(akapit 4.) – Odwołaj się do postaci Konrada Wallenroda, zwróć uwagę na jego niehonorowe czyny, związane z sabotażem krzyżaków i określ, w jaki sposób on sam podchodził do swoich czynów (nie zgadzał się z nimi). Podkreśl, w jaki sposób zakończyła się egzystencja Wallenroda i czy gdyby postąpił inaczej, mógłby nadal żyć.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Honor to najważniejsza cecha w życiu każdego człowieka. Stanowisko: Ludzie, którzy cechowali się posiadaniem honoru, nawet w obliczu trudnych chwil, byli szanowani. To honor tworzy człowieka i sprawia, że jest on jednostką wartą dobrej egzystencji. Hipoteza: Jeśli dana jednostka nie jest honorowa, nie zazna szczęścia.Stanowisko: Ludzie, którzy popełnili błędy ze względu na swój brak honoru, skończyli swoją egzystencję w nieszczęśliwy sposób. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Jednostka, która jest honorowa do swojej ostatniej minuty życia, zawsze będzie podziwiana. (Roland, jego walka do końca i honorowość, Pieśń o Rolandzie),– Brak honoru jest w stanie doprowadzić jednostkę do śmierci (Konrad Wallenrod, destrukcyjne postępowanie Wallenroda w stosunku do krzyżaków),– Utracony honor jest cechą najbardziej zapamiętaną przez ludzi, co doprowadza do autodestrukcji (Lord Jim, jego samobójstwo i brak możliwości ucieczki przed przeszłością, słowa O’Briena.).Rozprawka z hipotezą– Konrad Wallenrod nie zaznał szczęścia nawet po swoim osobistym zwycięstwie, dzięki doprowadzeniu krzyżaków do klęski (Konrad Wallenrod, brak honoru spowodowany przez celowe doprowadzenie swoich wojsk do klęski),– Utracony honor jest cechą najbardziej zapamiętaną przez ludzi, co doprowadza do autodestrukcji (Lord Jim, jego samobójstwo i brak możliwości ucieczki przed przeszłością, słowa O’Briena.),– Kontrargument: Człowiek żyjący honorowo także może zakończyć swój żywot w tragiczny sposób (Pieśń o Rolandzie, śmierć podczas walki). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | –Roland,– honor,– epos rycerski,– średniowiecze,– Konrad Wallenrod,– romantyzm,– autodestrukcja,– prometeizm,– byronizm,– walenrodyzm,– Jim. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||