Na podstawie wierszy Kazimierza Przerwy–Tetmajera i utworu Tomasza Różyckiego, omów temat Dekadenta w literaturze XIX i XX wieku.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Znajdź wstępne podobieństwa pomiędzy utworami. Jak dużo ich jest? Czy więcej jest różnic, czy podobieństw? Wstępnie omów najistotniejsze różnice i podobieństwa i postaw tezę. Skup się na tym, jak prezentowani byli dekadenci w XIX i XX wieku.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zacznij od dokładnej analizy utworów, zarówno pod względem ich struktury, jak i tematyki oraz kontekstów. Możesz najpierw omówić jeden tekst (np. Jeden z wierszy Tetmajera) i stopniowo wskazać podobieństwa i różnice do tekstu Różyckiego.
(akapit 3.) – Omów drugi z tekstów, ukazując nowe podobieństwa i różnice. W jaki sposób ukazani zostali dekadenci? Czy wizja dekadenta współczesnego zawiera w sobie jakiekolwiek pierwotne założenia, dotyczące jego osoby? Jak na jego odbiór wpływają różnice kulturowe, społeczne, historyczne i upływ czasu?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
Podsumuj swoją pracę i określ do jakich wniosków doszedłeś.
INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Wizja dekadenta w literaturze XIX i XX w. znacząco się różni, na co wpływają uwarunkowania społeczne, historyczne, polityczne, a także naturalne podejście ludzi do sfery sztuki. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – Współczesna wizja dekadenta opiera się na sarkaźmie– Młodopolanie budowali postaci dekadentów na podstawie większej ilości niepokoju, smutku i zobojętnienia– Młodopolscy dekadenci byli subtelniejsi względem tych współczesnych | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Dziś:– Podmiot: dekadenta, osoba, która nie ma wiary w swoje możliwości, dziecko niespełnionych oczekiwań pozytywistów– liryka inwokacyjna– Kazimierz Przerwa–Tetmajer (autor)– Kryzys wartościKoniec wieku XIX:– Podmiot: dekadenta, osoba odrzucająca wszelkie wartości; brak wiary w poprawę sytuacji– Poeta przeklęty– Retoryka poetycka– Pytania retoryczne– ManifestKoniec wieków:– Podmiot: osoba współczesna– Sarkazm– Problematyka egzystencjalna– Nawiązanie do atmosfery niepokoju u schyłku XX stulecia | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – na wstępie,– nie należy zapominać również,– powyższa myśl inspiruje do refleksji,– ponadto,– z kolei,– nie można pominąć,– reasumując,– nawiązując do. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |