„Miłość nie zazdrości, […] nie unosi się gniewem, nie pamięta złego”. Rozważ trafność słów z Hymnu o miłości św. Pawła. Na podstawie „Chłopów” i dwóch innych wybranych lektur.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Przeanalizuj, czym jest miłość, a także, w jaki sposób jest postrzegana współcześnie. Zastanów się, czy zgadzasz się ze słowami św. Pawła i postaw tezę. Możesz wejść w polemikę ze słowami św. Pawła i odwołać się do poruszanej przez niego tematyki zazdrości, jako emocji, która potwierdza miłość, a nie zaprzecza jej istnienie.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Określ, czy miłość faktycznie „nie zazdrości”. Czy prawdziwa miłość i przywiązanie do drugiego człowieka, nie wymusza na emocjach pewnej zazdrości, która potwierdza, że nadal coś czuje się do drugiej osoby? Odwołaj się do kobiet z „Chłopów”, które były zazdrosne o swoich mężczyzn i bały się Jagny.
(akapit 3.) – Kontynuuj tematykę zazdrości, budując na jej podstawie argumenty, świadczące, że jest ona potrzebna miłość, co negowałoby w pewien sposób słowa św. Pawła. Odwołaj się do „Cierpień młodego Wertera”.
(akapit 4.) – Określ, do czego jest w stanie doprowadzić zazdrość i czy można ją łączyć z miłością. Odwołaj się do „Lalki” i relacji Łęckiej z Wokulskim. Wokulskiego przedstaw w roli osoby zazdrosnej.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Zazdrość oznacza, że miłość wciąż jest żywa.Stanowisko: Pojawienie się zazdrości w relacji zakochanych osób, oznacza, że dalej coś do siebie czują i nie chciałyby, by relacja ta została zakończona. Hipoteza: Jeżeli ludzie są w sobie głęboko zakochani, w ich relacji będzie się pojawiała zazdrość.Stanowisko: Zazdrość to fundament relacji, dzięki któremu ludzie wiedzą, że nadal coś do siebie czują. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Zazdrość sprawia, że kobieta staje się potencjalnym zagrożeniem dla wciąż żywej miłości (Chłopi, zazdrość kobiet o Jagnę.),– Miłość i wszelkie wewnętrzne uczucia mogą zostać potwierdzone przez pojawiającą się wewnątrz człowieka zazdrość (Werter, zazdrość o relację Lotty z Albertem, świadomość, że nie może nic zrobić.),– Zazdrość jest fundamentem niektórych relacji miłosnych (Wokulski, zazdrość o Łęcką.).Rozprawka z hipotezą– Miłość i wszelkie wewnętrzne uczucia mogą zostać potwierdzone przez pojawiającą się wewnątrz człowieka zazdrość (Werter, zazdrość o relację Lotty z Albertem, świadomość, że nie może nic zrobić.),– Silne uczucia i emocje są impulsywne, przez co nad zazdrością nie można zapanować, w szczególności w stanie głębokiego zakochania się (Wokulski i jego zazdrość o Łęcką).– Kontrargument: Zazdrość to przejaw braku zaufania wobec partnera / partnerki, powodujący cierpienie innych osób, na bazie czego nie można budować szczęścia i miłości (niechęć kobiet do wrażliwej Jagny.). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Jagna– Chłopi– Miłość– Zazdrość– Werter– Lotta– Romantyzm– Bohater romantyczny– Lalka– Izabela Łęcka– Stanisław Wokulski– Pozytywizm– Arystokracja. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |