Piękno i brzydota w sztuce – omów temat na podstawie utworów „Padlina” i „Czyści”. Odwołaj się także do literatury wcześniejszych epok.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Znajdź wstępne podobieństwa pomiędzy wpływem obu pojęć na sztukę. Jak dużo ich jest? Czy fakt, że piękno i brzydota to kompletnie przeciwieństwa, wpływa w znaczący sposób na sztukę? Wstępnie omów najistotniejsze różnice i podobieństwa i postaw tezę. Zaakcentuj, do jakich utworów będziesz się odwoływał. Oprócz utworów Grochowiaka i Baudelaire’a, możesz odwołać się do „Ludzi bezdomnych” Żeromskiego lub „Boskiej komedii” Dantego.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zacznij od dokładnej analizy utworów, postaraj się stwierdzić, czy mają one podobny wydźwięk. Określ, w jaki sposób piękno i brzydota wpływają na sztukę. Skup się na pierwszym z tekstów, przeanalizuj jego strukturę, kontekst, możesz też w tym momencie przywołać jako potwierdzenie swoich słów jeden z tekstów z wcześniejszych epok.
(akapit 3.) – Omów drugi z tekstów, ukazując nowe podobieństwa i różnice względem poprzedniego tekstu. W jaki sposób ukazana została brzydota? Czy piękno było w jakiś sposób piętnowane? Czy autor sugerował, że piękno lub brzydota wpływają na sztukę? Możesz w tym momencie przywołać jako potwierdzenie swoich słów jeden z tekstów z wcześniejszych epok. Przeanalizuj, jaki język wypowiedzi pojawił się w obu tych tekstach – czy autorzy starali się przekonać czytelników do swojego zdania? Który z utworów był bardziej poetycki, a który skupiał się na swego rodzaju dydaktyce?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
Podsumuj swoją pracę i określ, do jakich wniosków doszedłeś.
INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Zarówno tekst Charlesa Baudelaire’a, jak i tekst Stanisława Grochowiaka opowiadają o brzydocie, jako naturalnej części życia człowieka. Robią to jednak w inny sposób, tworząc odmienną atmosferę i zauważając, jaki wpływ ma brzydota, jak i piękno na sztukę. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – Brzydota jest naturalną częścią życia, propagowanie jej pomaga człowiekowi przywyknąć do ulotności czasu.– Piękno może ukryć się w uczuciach, które za pomocą sztuki będą wieczne.– Brzydota i piękno odmiennie wpływają na sztukę, mogą zarówno rozwijać ją, jak i zatrzymywać w wiecznym, tradycjonalnym podejściu. Interpretacja brzydoty i podejścia w sztuce, zależy od jednostki. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | – podmiot „Padlina”: zakochany mężczyzna– podmiot „Czyści”: osoba propagująca brzydotę– Padlina: składa się z 12 strof, pierwsze 9 jest opisowych, ostatnie 3 są refleksyjne, użyto epitetów, porównań, kolokwializmów– turpizm– Czyści: składa się z 3 strof, jest utworem metapoetyckim | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – na wstępie,– nie należy zapominać również,– powyższa myśl inspiruje do refleksji,– ponadto,– z kolei,– nie można pominąć,– reasumując,– nawiązując do. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |