1 – E
Wzór
możemy stosować w jednostajnym ruchu obrotowym.
2 – A
Wzór
możemy stosować w ruchu obrotowym jednostajnie przyspieszonym.
3 – D
Wzór
możemy stosować w każdym zmiennym ruchu obrotowym.
4 – B
Wzór
możemy stosować w ruchu obrotowym jednostajnie przyspieszonym bez prędkości początkowej.
5 – C
Wzór
możemy stosować w ruchu obrotowym jednostajnie opóźnionym, gdy chcemy obliczyć kąt obrotu bryły aż dp zatrzymania.
Zdanie 1:
Zauważ, że miara kąta
jest wprost proporcjonalna do iloczynu szybkości kątowej
i czasu
. Wynika z tego, że jest to ruch jednostajny. Jest to analogia do drogi w ruchu prostoliniowym jednostajnym (
).
Zdanie 2:
Przyspieszenie kątowe:
Kąt obrotu w ruchu obrotowym jednostajnie przyspieszonym:
Zdanie 3:
Zauważ, że podana szybkość kątowa jest wartością średnią
. Takie uogólnienie można stosować w dowolnym ruchu, ponieważ określamy kąt obrotu w trakcie całego ruchu obrotowego, a nie w danej chwili.
Zdanie 4:
Kąt obrotu w ruchu obrotowym jednostajnie przyspieszonym, gdzie
:
Zdanie 5:
Prędkość końcowa:
Przyspieszenie kątowe:
Kąt obrotu w ruchu obrotowym jednostajnie przyspieszonym: