Zjawisko antropocentryzmu w związkach frazeologicznych polega na postawieniu człowieka w centrum zainteresowania w procesie kształtowania się nowych frazeologizmów.
Argumenty autorów dowodzące tego zjawiska:
– Większość związków frazeologicznych odnosi się do ludzi;
– Znaczna część frazeologizmów odnosi się do części ludzkiego ciała;
– Frazeologizmy charakteryzują człowieka – wiek, płeć, pozycję społeczną, zachowania;
– Frazeologizmy odnoszące się do czasu, odległości, miary, oceny i intensywności cech także odnoszą się do człowieka;
– Miary są wyrażane za pomocą określeń takich jak o krok;
– Frazeologizmy zawierają również odniesienia do czynności podejmowanych przez ludzi;
– Człowiek często porównuje się do zwierząt we frazeologizmach, aby ocenić się negatywnie.
Przykłady związków frazeologicznych:
– chłopski rozum,
– chylić czoła,
– dać nogę,
– leżeć na wątrobie,
– maczać w czymś palce.
Zjawisko antropocentryzmu w związkach frazeologicznych: „Już na pierwszy rzut oka widać, że centrum i miarą owego świata jest człowiek. We frazeologii potocznej nasila się antropocentryzm, właściwy językowi w ogóle. Antropocentryczny punkt widzenia ujawnia struktura semantyczna zasobu frazeologicznego – przygniatającą większość stanowią związki, które bezpośrednio odnoszą się do ludzi”.