Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Napisz krótką, uniwersalną refleksję na temat marności i kruchości ludzkiego losu. Weź pod uwagę to, jak niewiele trzeba, aby zakończyć egzystencję lub stracić nad nią kontrolę. Wprowadź tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przemijanie jest nieuchronne i przygnębiające – przytłacza człowieka oraz działa na jego niekorzyść. Czy człowiek musi poddawać się pesymistycznym myślom?
(akapit 3.) – Skoro przemijanie jest nieuchronne, to czy nie lepiej byłoby je zaakceptować? Zastanów się nad tym, czy zrozumienie upływu czasu nie byłoby lepsze niż skarżenie się na niego?
(akapit 4.) – Zastanów się nad konsekwencjami przemijania. Czy starzenie się i pogarszanie stanu fizycznego należy bezwzględnie akceptować, czy też lepiej byłoby im przeciwdziałać?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: „Marność nad marnościami i wszystko marność”Stanowisko: Motyw vanitas przewija się w literaturze i sztuce wszystkich epok. Przekonanie o marności ludzkiego losu jest słuszne, biorąc pod uwagę jego kruchość oraz niewielki faktyczny wpływ człowieka na to, co go spotyka. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Przemijanie napawa negatywnymi myślami (Księga Koheleta).– Przemijanie to naturalny stan, który należy zaakceptować (Do Deliusza – Horacy).– Przemijanie to negatywny, odrzucający aspekt życia (Do Licy – Stanisław Grochowiak. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Horacy,– Kohelet,– Stanisław Grochowiak,– marność, przemijanie, kruchość losu,– motyw vanitas,– „Los na każdego z podziemnej urny / wypadnie prędzej czy później”.– „Opadłaś, Lico. Zapadłaś się w sobie, / Tak, jak się ziemia znienacka zapada, / A każdy mija poruszoną stronę…” | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |