Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Na samym początku możesz przedstawić, czym jest przypowieść – krótko ją zdefiniować i ukazać sens jej obecności w literaturze. Zastanów się nad problematyką, jaką poruszają przypowieści. Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pierwszy argument poświęć przypowieści, z której wyciągnęłaś/wyciągnąłeś przesłanie. Weź pod uwagę jej główne problemy i wskaż ich odpowiednią, alegoryczną interpretację.
(akapit 3.) – Kolejny akapit możesz uzupełnić tekstem, który może oddawać poprawne rozumienie przesłania przypowieści – w przypadku przypowieści o siewcy będzie to utwór, w którym autor podkreśli wartość ciągłego zagłębiania się w Biblię.
(akapit 4.) – W ostatnim argumencie zwróć uwagę na możliwe konsekwencje zachowania niezgodnego z przypowieścią. Czy za odrzucanie Bożych rad grożą kary?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Przypowieść o siewcy przestrzega przed konsekwencjami niewłaściwego przyjmowania Słowa BożegoStanowisko: Człowiek potrzebuje w swoim życiu Biblii. Dzięki jej studiowaniu może stale się rozwijać i poznawać nie tylko siebie, ale cały otaczający go świat. Lekceważenie nauki Boga może być tragiczne w skutkach. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Ludzie mają różne sposoby przyjmowania Pisma Świętego, ale nie wszyscy potrafią robić to prawidłowo.– Rozwój duchowy jest zapewniony ludziom, którzy odpowiednio traktują Biblię (Książka Zbigniewa Herberta)– Odrzucenie Słowa Bożego może spowodować odwrócenie się Boga od człowieka (opowieść o wygnaniu człowieka z raju). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Ewangelia,– przypowieść (parabola);– analizowanie Biblii,– przyjmowanie Słowa Bożego,– Zbigniew Herbert – Książka,– Księga Rodzaju. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |