Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie skup się na tematyce lub motywach występujących w utworze – wprowadź krótką refleksję na ich temat. W tym przypadku skup się na Biblii oraz jej wartości w życiu człowieka. Wprowadź tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Pierwszy akapit Twojej interpretacji powinien zawierać analizę utworu. Skup się na kreacji podmiotu lirycznego, sytuacji lirycznej i użytych przez poetę środkach stylistycznych. Nie zapomnij o określeniu, z jakiej epoki pochodzi utwór oraz podkreśl jego tematykę.
(akapit 3.) – W drugim akapicie skup się na interpretacji wiersza. Wyjaśnij wszystkie znaczące użyte w nim metafory i symbole. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób autor podchodzi do prezentowanego tematu.
(akapit 4.) – Na koniec w celu osadzenia utworu Zbigniewa Herberta w literaturze możesz przywołać pasujące konteksty, odwołując się do różnych sposobów ukazywania problematyki związanej z Biblią i jej odbiorem na przestrzeni wieków u innych twórców.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
W zakończeniu powinieneś / powinnaś określić, czy teza, postawiona przez Ciebie we wstępie, została potwierdzona dzięki przeprowadzonej interpretacji. W tym miejscu przedstaw wnioski wypływające z całej Twojej pracy.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna: Biblia to najważniejsza księga w życiu człowieka i powinna być przez niego odpowiednio traktowana, niezależnie od rozmaitych opinii społecznych. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – Ludzie nigdy nie powinni przestawać pochylać się nad Biblią jak średniowieczni mnisi („nie żałuj oczu świec inkaustu przepisuj starannie /werset za wersetem a kopiuj ściśle jakbyś odbijał w lustrze”);– Biblia sama zaprasza ludzi do zgłębiania jej treści („Ta książka łagodnie mnie napomina nie pozwala /bym zbyt szybko biegł w takt toczącej się frazy /każe wrócić do początku wciąż zaczynać od nowa”);– Studiowanie Biblii wymaga czasu i zapału („Od pół wieku tkwię po uszy w Księdze pierwszej rozdział trzeci wers VII /I słyszę głos: nigdy nie poznasz Księgi dokładnie”) Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | – wiersz o znaczeniu Biblii w życiu człowieka, – personifikacja: „Ta książka łagodnie mnie napomina nie pozwala”– epitety: „cierpliwy głos”, „szydercze spojrzenia”– paralelizm składniowy: klucz i przepaść początek i koniec. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |