Trzy postacie męskie, trzej bracia Horacjusze, stoją w lewej części kompozycji. Ich ciała są napięte, gotowe do działania – mimo zastygnięcia w bezruchu wyrażają energiczność. Torsy są lekko skręcone, ręce uniesione w geście składani przysięgi, ukazując w ten sposób ruch, dynamikę i gotowość do walki. David szczegółowo oddaje anatomiczne detale postaci, co jest typowe dla sztuki tego okresu, która czerpała ze wzorców antycznych. Możemy zobaczyć muskulaturę i wyraziste proporcje ciał, co dodaje im siły i witalności. Horacjusze są ubrani w długie, przepasane togi, które dodają im godności i podkreślają ich patriotyczne postawy. Kontrastują one z ciemnym tłem, podkreślają centralne znaczenie tych postaci w kompozycji.
Po rewolucji francuskiej dzieło Davida zyskało popularność i był wykorzystywany do propagowania wartości republikańskich oraz patriotycznych. Reprodukcje obrazu były rozpowszechniane w formie druków i wykorzystywane jako narzędzie do inspiracji społeczeństwa. „Przysięga Horacjuszy” stała się symbolem poświęcenia dla ojczyzny i gotowości do walki w obronie wartości republikańskich.